onsdag 20 juli 2016

Bloggen Helds HBT-nyheter sparkar uppåt, inte neråt.


Efter de senaste dagarnas granskning av islamister och delar av svensk HBTQ-rörelse kanske vissa tror att jag utan gränser kritiserar hårt vilka som helst här och inte gör någon bedömning om det är lämpligt.

Men bloggen Helds HBT-nyheter har som princip att sparka uppåt. Det som vi idag kallar HBTQ-rörelse var marginaliserad för 25 år sedan när jag började engagera mig. Idag är RFSL en maktfaktor i svensk politik. Qx en etablerad tidning. Stockholm pride en folkfest. Det är främst positivt eftersom det visar de framgångar vi gemensamt nått i Sverige. Men varhelst det finns makt, formell eller informell, ska den granskas. Islamismen är en totalitär ideologi som förtrycker direkt i diktaturer i Mellanöstern men även indirekt i invandrartäta förorter.

Jag gör givetvis ett urval när jag skarpt kritiserar och raljerar om individer och grupper. En styrelsemedlem på lokalnivå i RFSL låter jag oftast vara även om hen gjort bort sig i en offentlig kommentar.

Det finns betydande sociala problem inom den romska gruppen i Sverige. Jag hade utan problem kunnat skriva en blogg-serie om det. Men jag gillar inte att sparka neråt.

Det finns några transpersoner som ibland gör enligt mig förvirrade kommentarer om kön och könsidentitet, men varför ska jag prioritera att på bloggen raljera om det?

Det finns inget enklare än att sparka neråt. Men jag vill inte det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar