fredag 6 november 2009

Flyktsoda.

Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.

Första delen kallade jag Hopp, andra delen Besinning, tredje delen Dömande, fjärde delen Mörker, femte delen Köp dig lycklig, sjätte delen Tröst, sjunde delen Framgångsrik, åttonde delen Syndabock. Använd sökfunktionen för de bloggposterna.

Det här är nionde delen, "Flyktsoda".


Jag och en bekant hade varsin öl. Han jobbar som psykiatriker. Jag frågade honom.

- Är det några antidepressiva tabletter eller något annat som är lika effektivt att snabbt dämpa ångest som alkohol?

Han log och svarade. - Egentligen är det hemskt. Men nej, det är inget annat som så snabbt dämpar ångest som alkohol. Den som börjar med antidepressiva tabletter måste ofta få vänta dagar, ibland mer, för att det ska bli effekt. Alkohol dämpar ångest redan efter en kvart.

Sprit. Vi har väl alla en relation till det. Även folk som är nykterister. För visst orsakar alkohol effekter. Positivt och negativt. Det har varit en del av vår kultur längre än Sverige började existera som land. Redan på vikingatiden så bjöd man ölstopet runt bland kompisarna. Laget runt. Alla måste dricka måttligt för att det skulle räcka till alla. Det är därifrån vi har ordet "lagom".

Sverige har en tradition av förmynderi och förbud inom alkoholområdet. Även om det börjat lätta de senaste åren. Orsaken är väl i och för sig välmenad. För 100 år sedan höll många, främst arbetarmän, på att supa ihjäl sig. Det var då nykterhetsrörelsen började sitt arbete.

Men jag är negativ till många i nykterhetsrörelsen. De har en tendens att låtsas som att de själva är några "fina" människor. De snackar om solidaritet men vilken solidaritet är det för en nykterist att vara för höjda alkoholskatter, det drabbar ju inte dem själva.

Nej, då är jag mer positiv till de som själva haft problem med alkoholmissbruk. Föreningen Länkarna har gjort ett mycket viktigt arbete, och de förtjänar vårt stöd. För är det några som kan tala om alkoholens negativa sidor så är det dem. Inte några människor som alltid varit nykterister.

Jag ska förtydliga att jag ideologiskt sympatiserar med norra Tyskland och Nederländerna. De är ofta vad vi i Sverige skulle kalla för "livstilsliberaler". Att människor själva ska få ta ansvar för sina liv.

För ärligt talat. Myndigheter i all ära. De behövs ibland. Men till sist måste du och jag och alla andra individer själva avgöra hur vi ska göra.

En del nykterister hänvisar till att alkohol orsakat många skilsmässor. Och det är sant. Men alkohol har också gjort att många par blivit ihop (både olikkönade och samkönade) Spriten har gett det där kuraget att närma sig någon som sedan blivit en individ som du blev förälskad i och kanske gift dig med.

Men jag håller med om att alkohol är komplicerat. För det är en typ av flykt. Som kan vara positiv eller negativ.

Positivt är att festa till helgen för att ha kul. Snacka med vänner, Flirta. Hångla. Kanske ångra en del dagen efter, men hellre det än stanna hemma och inte göra någonting.

Men även negativt. För alkohol fixar ångest snabbt. Men det fixar inte problem i sig. Tvärtom kan alkohol efter några dagar orsaka ångest.

Sprit, vin och öl är bra om du vill fly till något. Men inte från något.

Flyktsoda.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar