onsdag 1 november 2017

Kicki Danielsson fick mig att vackla om flyktingpolitiken.



Kanske ni precis som jag brukar följa "Så mycket bättre". Det är ett av få program jag noga kollar.

Kicki Danielsson (bilden) framförde At the border (Youtube) för någon vecka sedan. Den där människan som i media ofta reducerats till att vara "dansbandssångerska" blev flyktingaktivist (sic!). När det gäller rösten var det här nog inte Kikkis bästa låt. Men kolla hennes ansikte, hon vet precis hur hon ska använda det. Hennes musikaliska referens till "What´s going on" (om svartas situation i USA). Och arrangemanget till låten är något extra.

Ni som följer min blogg vet att jag tagit ställning för att Sverige ska bedriva en stram men inte omänsklig flyktingpolitik närmaste 10 åren. Men några sekunder vacklade jag när jag lyssnade på låten. Sedan konstaterade jag igen att flyktingpolitiken måste vara långsiktigt hållbar.

Förfärligt att många unga ensamkommande försöker ta livet av sig.

Avgörande är givetvis att Kicki Danielsson inte är någon artist långt ut på vänsterkanten. Då hade jag struntat i henne. Hon har ofta ogillat att bli politisk. Kicki är skåning precis som jag är. Men det här visar även vilken roll kulturen spelar.

Det förs nu en debatt om ensamkommande unga utan asylskäl ska utvisas till Afghanistan. Jag är emot att ge amnesti, det skulle bara riskera att fler unga lockades hit av människosmugglare för att hamna i samma situation. Dessutom bör varje ärende prövas individuellt. Men jag konstaterar också att många ensamkommande som riskerar utvisning till Afghanistan försökt ta livet av sig. Det är förfärligt. Ingen empatisk människa kan vara oberörd av det.

Ibland verkar det som att det bara finns två sidor i flyktingdebatten. Men i själva verket är vi många som tycker det här är komplicerat även om vi råkat bli för en stram eller generös flyktingpolitik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar