söndag 26 november 2017

Debatten om public service var bäst på sd:s landsdagar.


Samtliga Allianspartier har haft sina "kongresser" i höst. Den här helgen Sverigedemokraterna. Det är alltså möjligt att jämföra kvalitén på debatten. Att den varit sämre hos sd är föga förvånande.

Men jag vill inte döma ut sd-politikerna totalt. Debatten om migrationspolitiken var förvisso bedrövlig. Och då vill jag förtydliga att jag själv verkligen inte är PK utan för en stram flyktingpolitik. Jag är nog den svenska HBTQ-debattör som hårdats tagit fighten emot islamister och andra reaktionära invandrare.

Sd-politiker flirtar ofta öppet med rasism.

Observera att jag inte anklagar Jimmie Åkesson (bilden) eller partisekreteraren Rikard Jomshof för att vara rasister, tvärtom. Men de vet att de behöver rasist-svansen inför riksdagsvalet 2018. Partiledningens "nolltolerans" är en kuliss. "Ni får vara rasister men aldrig om någon journalist är i närheten". Det är det som är sd:s främsta problem. Men visst har sd mognat något. För första gången vänder partiet sig i sin kommunikation till invandrare. Dock är det inte tillräckligt.

Idag har många sd-politiker vältaligt försvarat nuvarande jämlika adoptionslag. Med risk för att förolämpa de konservativa politikerna känner jag att de skulle kunnat vara liberaler. Att individers rättigheter är viktigare än fördomar, något som successivt blivit en del av den västerländska demokratin.

Men bäst var många sd-politiker när det gäller public service.

Det fanns ett pass i sd-debatten där många ombud höjde sig till en nivå som är över den vanliga i politisk debatt. Det var en fröjd att lyssna till att ombud fick förklara att Sveriges television och Sveriges radio behövs även om institutionerna ibland är vänstervridna. I andra partier hade motståndare emot SVT avfärdats med sunkiga argument som "de flesta svenskar gillar public service". Men de som är för public service i sd har tvingats vässa sina argument.

Häromdagen förklarade jag att sd inte är moget att föra ens informella samtal med m. Men de bör ges en ny chans inför valet 2022. Och vid sd-debatten om public service fick vissa ombud mig att - om än bara tillfälligt - ompröva min attityd. .Men jag håller fast vid att det bästa vi kan göra för att skärpa till sd är att vi som är för västerländsk demokrati först inför valet 2022 ska ge dem en ny chans.

Kanske en del av dem är vettiga.


Uppdatering 1.

Varje människa har ett okränkbart värde.


Sd-politikern Martin Strid hävdade i en debatt vid landsmötet att muslimer "inte fullt ut" är människor.  Det är väl ingen hemlighet att jag själv ogillar islam som religion men kommentaren är förfärande. Varje människa har ett unikt och okränkbart värde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar