onsdag 22 november 2017

Anställda vid Noaks ark blir inte sårade av kommentarer. Tvärtom.


Noaks ark gör ett viktigt arbete för hiv-positiva.

En etniskt svensk heterosexuell hiv-negativ kvinna som är anställd vid Malmökontoret avslöjade att en del av hennes vänner och bekanta kommenterar att hon borde vara orolig för att bli smittad själv. Hon förklarade följande.
.... Om jag ska bli smittad krävs det att jag på jobbet har sex med mina arbetskolleger eller delar kanyler med dem. Och då gör jag inte riktigt mitt jobb.....
Hon blev inte sårad av sina vänners kommentarer utan det var en möjlighet för henne att förklara hur hiv smittar.

Mänsklighet och prestigelöshet.


Själv har jag varit på många påsk- och julbord vid Noaks ark syd (som har sin lokal nära Möllevångstorget i Malmö). Sällan har jag mött sådan mänsklighet och prestigelöshet. Många är HBTQ-personer och svarta. Jag älskar disco och där är båda grupperna överrepresenterade. Tyvärr gäller det även i hiv-statistiken.

Jag blev orolig att om en hiv-positiv skär sig vid tillagning av mat kan jag bli smittad. Konfronterade en anställd kille som är bög och har ursprung från Mellanöstern om det . Han förklarade att risken är minimal att bli smittad av den orsaken, att när blod lämnar kroppen försvinner smittorisken snabbt.

Vi måste våga fråga. I Sverige har vi en konsensuskultur, vi vill ibland inte ha samtal som kan förolämpa någon. Men anställda vid Noaks ark blir faktiskt inte sårade av frågor. Tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar