lördag 20 november 2010

Lycka.

Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.

Den här bloggposten hade jag planerat skriva fredagkväll men det blev av olika orsaker inte möjligt och därför publicerar jag den nu.


Det började från en mörk del av rummet. Nästan ljudlöst. Det är så mycket brus omkring oss. Vi kan inte höra varje sak eller hur?

Men nu hördes det igen. Jag lyssnade extra. "It´s my lust for life". Svagt men tonerna blev tydligare och tydligare. Speldosan startade en nyfikenhet. Vad väntar för intressant runt nästa hörn?

Jag fick energi. Jag fick kraft. Och främst - jag fick framtidsoptimism. Som jag saknat den när jag varit kvar i depressionen.

Idag något år senare konstaterar jag att jag har mer framtidsoptimism än jag haft på flera år. Jag har en mer stabil inre trygghet än jag haft någonsin. Varför skriver jag då det här? För att håna dig som ännu är kvar i depression? Nej, tvärtom för att visa att det är möjligt med vändning till det bättre.

Det vore förmätet av mig att skriva ut något "lyckorecept". Det vore lika fel som när vissa populister kallar antidepressiva tabletter för "lyckopiller". Som om någon skulle få för sig att vederbörande blir lycklig av ett piller. När den typen av tabletter ofta handlar om att få bort de värsta symptomen så att varje individ kan återhämta sig.

Men jag vill trots det ge några råd. Hur det är möjligt att vända en utveckling till det bättre. Kan jag hjälpa någon är det en fördel med den här bloggposten. Men det är också viktigt att förtydliga att ingen är alltid lycklig. Att acceptera att man ibland mår bättre, ibland sämre är paradoxalt nog en av de bästa metoderna att bli lycklig.

1. Ingen annan än du själv kan förändra ditt liv.

Det första du måste göra är att fokusera på vad du själv kan förändra. Vi kan tycka vad vi vill om andra människor. De är precis som oss själva - de har både positiva och negativa sidor. Men det är bara en människa du garanterat kan påverka. Dig själv.

Det är enkelt att vi försöker hitta syndabockar bland andra. Därför att det gör att vårt eget ansvar försvinner. Men ofta har människor ett delat ansvar i varje situation.

Vi har all rätt att tycka illa om vad vissa människor gjort. Och också kritisera dem. Men vill du må bättre ska du fokusera på vad du själv gör. Hur kan du påverka din egen situation?

2. "Det blir sämre före det blir bättre".

Det kanske låter pretentiöst men här vill jag hänvisa till Winston Churchill. Ni vet han som sa "Jag har inget annat att erbjuda er än blod, svett och tårar". Givetvis sa han inte de orden för att sprida pessimism. Tvärtom för att folk inte skulle resignera. Budskapet var "det blir sämre före det blir bättre".

Att ta itu med de delar av våra liv som vi inte har tagit itu med är ibland jobbigt. Men också konstruktivt. Det kan vara saker från vår barndom, ungdom eller sådant som hänt när vi är vuxna. Det kan vara allvarliga saker eller "bagateller". Men en sak har vi människor gemensamt. Vi försöker skjuta undan sådant som är jobbigt. För att hantera vår vardag. Det är mänskligt. Men inte alltid bra. Det handlar inte om att ensidigt placera någon skuld på en människa utan om att bearbeta det som hänt. Men att också sedan lämna det.

3. "Må bättre processen" är en en långsiktig process.

Jag måste kanske göra dig besviken. Det existerar ingen "quick-fix". Någon psykolog har sagt att det tar minst 2 år för en människa att byta sin attityd. Om det är sant eller inte kan nog andra psykologer vara oense om.

Men jag vill redan nu varna dig för att det blir bakslag. Och sedan nya framgångar. Förändringar till det bättre är sällan rätlinjiga. Återigen - därför att vi är människor. Vi reagerar inte alltid rationellt. Ibland dröjer framgångarna. Det avgörande är att fråga sig själv vilken som trenden är. Konstaterar du att den är positiv är det - positivt.

Där stannar vi. För nu hörs igen speldosan. Jag går bort till den och stänger den. Men trots det hörs dess melodi klinga.

"It´s my lust for life".

Jag önskar dig allt gott och en trevlig lördagkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar