söndag 27 juli 2014

Stockholm prides kontroversiella kampanj hamnade till sist på rätt sida "gränsen".


Imorgon börjar Stockholm pride. Inför evenemanget har festivalansvariga drivit kampanjen Så länge det finns hat finns det orsak att festaKampanjen har varit kontroversiell inom HBT-rörelsen, för att uttrycka det milt. Många som själv varit utsatta för hatbrott har tagit illa vid sig av kopplingen till att festa. Andra har tyckt kampanjen varit viktig, att visa att Pride-evenemang i Sverige behövs ännu 2014. Sandra Ehne, ordförande i Föreningen Stockholm pride, kommenterar själv debatten på deras hemsida.

Stockholm Pride har haft dålig ekonomi senaste åren. Budgeten är betydligt mindre i år än tidigare. Mitt tips är att styrelsen velat ha en kampanj som "sticker ut" i mediabruset och där har de onekligen lyckats. "All reklam är bra reklam" är ett talesätt men jag tror inte det alltid stämmer. För en förening som Stockholm Pride (eller för politiska partier eller RFSL för den delen) handlar det också om trovärdighet. Jag hade själv ambivalenta känslor inför kampanjen men fick i början av juli ett mail från Stockholm pride om deras videor på Youtube. Där berättar bl.a. Adam Pålsson (känd från TV-serien Torka aldrig tårar utan handskar) om varför Pride-evenemang är viktiga. Och jag tyckte de där korta reklamfilmerna var bra. Visst utmanade kampanjen men den hamnade på rätt sida av "gränsen" om man ska göra en helhetsbedömning

Nyhet är Pride ung med fri entré för 13-29-åringar.

Jag har (kritiskt) gått igenom programpunkterna vid Stockholm pride. Ibland har det varit "tokiga" evenemang (även med Stockholm pride-föreningen själva som arrangörer) och det har jag kommenterat här på bloggen. Men i år hittar jag faktiskt inte något sådant. Det tycks som att den nya styrelsen har omdöme både när det gäller ekonomi och politik.

Det är många programpunkter och jag kommer inte att kommentera dem annat än några få. Queering sapmi (om samiska HBTQ-personer) visas som utställning i Kulturhuset. Jag har recenserat boken om projektet här. På tisdag kommer RFSL att redovisa en enkät om hur HBTQ-vänliga Sveriges kommuner är, det är första gången föreningen gjort det sedan 2006. På onsdag startar för första gången Pride ung som vänder sig till folk mellan 13 och 29 år och där det är fri entré. 7-eleven låter en av sina butiker vara Wedding chapel där folk kan ingå äktenskap eller andra kärleksceremonier.

Pride-evenemang behövs även 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar