fredag 19 september 2014

Nyvald kd-ledamot hånade Anton Hysén för att han kom ut som bög.


Det blev ännu en förlust för homonegativa Kristdemokraterna. För fjärde gången minskar de i ett riksdagsval och hamnar på 4,6 %.  Jag har snabbt googlat runt om deras nyvalda ledamöter och hittar att en av dem, Larry Söder (bilden) från Hallands län, absurt nog har hånat fotbollsspelaren Anton Hysén och att det debatterats i media om att bekämpa homofientlighet inom sporten. Från Söders bloggpost 2011.
Fotbollskanalen är en hemsida jag ganska ofta är inne på. Idag fick jag se nyheten om att i kvällsöppet ikväll skall Anton Hysen vara med och berätta om sin homosexuealitet och man ställer frågan om homosexuella får spela fotboll. Allvarligt talat, har vi inte klarat av den här delen i vårt samhälle nu. Vilken sexuell läggning är väl trots allt var och ens ensak och har väl inte med sport att göra. När jag sitter och tittar på idrott har jag inte funderat en enda gång på vilken sexuell läggning en människa har. alla människor har ett lika och unikt värde alldeles oavsett sexuell läggning.

Jag för min del är heterosexuell och har accepterat det. De som har en annan sexuell läggning får acceptera sin, det är som det är. Har andra människor problem med någon annan läggning säger det mer om den personen än om den som har läggningen. Bry oss om och acceptera människan och kritisera inte människan, så tror jag samhället blir varmare. Så Kvällsöppet, det känns inte som den största nyheten utan kanske att man kokar soppa på en spik.
Larry Söders kommentarer visar betydande brist både på kunskap och empati.

1. Han låtsas som att det är samma sak att acceptera sin homosexualitet som heterosexualitet.

Som om samhället inte i tusentals år (och där har kristendom, islam och judendom ett betydande ansvar)  haft en heteronorm där icke-heterosexualitet varit stigmatiserat och många HBTQ-personer blivit förföljda. Det krävs inget som helst mod för att "acceptera sin heterosexualitet", det är normen. Att däremot komma ut som bög är tufft ännu idag inom sporten.

Vi kan jämföra med vita och svarta. När en del svarta använder parollen "black pride" skulle jag aldrig få för mig att klaga på det och kommentera "jag har accepterat att jag är vit, jag arrangerar inte demonstrationer för "white pride", de svarta behöver inte heller ägna sig åt det". Därför att vara vit i ett västerländskt samhälle är normen. Samma sak med "gay pride" och heterosexuella.

2. Han låtsas som att sexuell läggning är en privatsak.

För det första kan vi konstatera att heterosexuella idrottare ofta berättar offentligt om att de har en partner av motsatt kön. Då blir det sällan reaktioner som "varför måste hen berätta om sin sexualitet". Däremot ibland när någon avslöjar att hen har en partner av samma kön. I ett idealsamhälle borde vi inte behöva debattera om att det är viktigt med respekt för alla oavsett sexuell läggning. Men vi är inte i det idealsamhället.  Homofientliga (och de finns även inom kd, också i deras riksdagsgrupp) är det egentliga problemet, inte att media tillåter en debatt om HBTQ-fientlighet, främlingsfientlighet och annan intolerans.

Jag tror inte Larry Söder är homofientlig. När jag snabbt kollat hans blogg är det enkelt att konstatera att han är heteronormativ och konservativ men inte emot bögar och lesbiska. Det handlar förmodligen alltså istället om okunskap. Alla nyvalda kd-ledamöter borde ge som ett löfte att besöka någon Pridefestival 2015. Inte för att hålla med om allt som HBTQ-personer framför utan för att få en dialog - och bättre kunskap.

Bara två tydligt homofientliga kd-ledamöter kvar.

Det positiva är att antalet tydligt HBT-fientliga i kd-riksdagsgruppen nu minskat från 4 till 2, bara Tuve Skånberg från Skåne läns norra och östra och Mikael Oscarsson från Uppsala län är kvar. Både Skånberg och Oscarsson engagerade sig i riksdagen emot att avskaffa tvångssteriliseringar av transsexuella trots att deras eget parti var för reformen.

Men det är två för mycket. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar