fredag 16 maj 2014

Tipsa mig inför EU-valet och valen i höst.




Vi som är HBT-personer har politisk medvind i Sverige. Idag vill nästan alla, t.o.m Sverigedemokraterna, vara våra vänner. Utåt. I många delar av världen är det tvärtom.

Men i synnerhet inför valrörelserna i år är det viktigt att granska om politiker som officiellt är HBT-vänliga lever som de lär. Eller om politiker som är HBT-fientliga försöker dölja det i media. I förra bloggposten granskade jag Malin Björk (v). Men det lär komma upp fler situationer där politiker ägnar sig åt dubbla budskap. Och det är här jag kan behöva din hjälp.

Vänligen tipsa mig om du hittar någon mediaartikel eller är med på en konferens eller annat möte där du misstänker politiker ger dubbla budskap. Jag kan ta ett hypotetiskt exempel.

HBT-ansvarige ministern Erik Ullenhag (fp) är utåt tydligt HBT-vänlig. Men när Ullenhag besöker en moské eller konservativ kristen församling och samfundsledarna sprider ett budskap om att samkönade relationer är syndiga sitter Ullenhag tyst och bemöter inte dem med att regeringens utgångspunkt är att samkönade relationer är lika mycket värda som olikkönade relationer.

Det här var bara ett påhittat exempel. Poängen är att politiker inte ska använda dubbla budskap. Du har rätt att vara anonym när du tipsar. För att jag ska kunna publicera bloggposter om tips krävs dock en del bevis för att det verkligen hänt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar