tisdag 13 april 2010

Från gaypartier till svängande manshöfter. HBT i östra Asien. Del 1.

Vill du rösta på ett gayparti? Inför parlamentsvalet i maj i år är det möjligt på Filippinerna. Det sedan landets högsta domstol konstaterat att inget hindrar ett sådant parti att delta i ett val.

Från den brittiska HBT-siten Pinknews.
A gay political party in the Philippines has won the right to be recognised as a legitimate party for the first time.

This week, the Philippine supreme court overturned a ruling barring Ang Ladlad (Out of the Closet) from contesting national elections in May.

The party, made up of gay, lesbian, bisexual and trans members, was denied accreditation by the Elections Commission on the grounds that it is immoral and offensive to Christians and Muslims.

It seeks anti-discrimination laws and support for gay-related businesses, among other things.

Associated Press reports that judges said the party had complied with all legal requirements and did not break the law as homosexuality is not illegal.

Den juridiska situationen för HBT-personer varierar annars mycket i östra Asien. Befolkningen är generellt hyfsat tolerant i länder som Taiwan, Japan, Thailand och Filippinerna. I flera andra länder, som Kina och Sydkorea, har debatten om HBT-personers situation startat de senaste åren. Men situationen är svår i bl.a. Malaysia, Indonesien och Nordkorea.

Burma och Singapore har, som Indien fram till för något år sedan, lagar från när de var brittiska kolonier. I teorin är manliga homorelationer förbjudna och kan ge upp till 10 års fängelse. Men enligt HBT-föreningen ILGA (motsvarigheten till RFSL på internationell nivå) så vet man inte om att någon blivit dömd enligt lagarna de senaste åren. Givetvis är förbudslagarna helt oacceptabla trots det.

Även Malaysia har en "sodomilag" från när det var en brittisk koloni. Generellt är situationen värre än i Burma eftersom flera regioner också har infört sharialagar där både manliga och kvinnliga homorelationer är förbjudna och straffen är fängelse och piskning.

Indonesien har ingen nationell lag som förbjuder homorelationer. Däremot tillät landets nationella parlament 2001 regionen Aceh att tillämpa sharialagar. Även några städer i andra regioner har förbud mot homorelationer.

Kommunistdiktaturen Nordkorea har vad man vet inte något juridiskt förbud mot homorelationer men orsaken till det är inte att man gillar bögar och lesbiska. Tvärtom förnekar (sic!) regimen att det bor några homosexuella där.

Övriga länder i östra Asien har inte några juridiska förbud mot homorelationer även om den sociala situationen för HBT-personer i många av dem är svår.

Att det helt eller delvis är förbud mot homorelationer i två muslimska länder, Malaysia och Indonesien, och i Burma och Singapore med lagar från när de var brittiska kolonier är ganska typiskt. Buddismen och hinduismen är visserligen inte i sig homovänliga men förföljelsen av homosexuella och bisexuella har generellt inte varit så allvarlig som i kristna och muslimska länder.

Tvärtom har ibland samkönade relationer accepterats vissa perioder, om de som ägnat sig åt det varit "diskreta". I Japan som avskaffade sitt förbud mot homorelationer redan 1881, så har det varit vanligt bland många samurajer att ha relationer med andra män. Thailand tillät homorelationer 1957 och Kina 1993. Som kuriosa kan jag avslöja att Kina från 1979 till 1993 åtalade folk som ägnade sig åt homorelationer för "huliganism". Det senare året förtydligade regimen att man inte skulle använda huliganismlagen mot homosexuella.

Det här är första delen av två om HBT-rättigheter i östra Asien. I nästa bloggpost avslöjar jag bl.a. vilket land i regionen som har de HBT-vänligaste lagarna. Och skriver något om de svängande manshöfterna som orsakade politisk debatt i ett av länderna.

5 kommentarer:

  1. Det är riktigt att många gamla kolonier har kvar sina homoförbud från britternas lagstiftning. Jag tycker det är viktigt att påpeka att det därmed inte betyder att homosexuella levde i blomstrande lycka och harmoni i dessa länder fram tills att kolonialmakterna och kristendomen kom och uppfann homofobin. Det är förstås inte så du menar, men faktum är att vissa gaydebattörer i t.ex. Sydafrika driver just den tesen: att homofobin är en kolonial företeelse. Det paradoxala är att antigaydebattörerna säger precis samma sak. Att homosexualiteten är ett exempel på europeisk dekadens som kolonisatörerna smittade den afrikanska kontinenten med.

    SvaraRadera
  2. Hej Tor.

    Nej, du har rätt i att det varit förföljelse även före kolonialismen i Amerika, Afrika och Asien. Men det område där förföljelsen varit mest systematisk har varit i det kristna Europa från 1200-talet till 1600-talet.

    När det gäller folk i Afrika och Amerika så har det vad man vet varit en mycket varierande situation, i vissa stammar var förföljelsen allvarlig som i Europa, i andra stammar var det en viss acceptans.

    Även i Asien har situationen varierat men generellt så blev den juridiska situationen värre med kolonialismen, men även tidigare har det ofta varit socialt icke-acceptabelt. Men kristendomen, judendomen och islam är som religioner värre (om man tolkar Bibeln och Koranen bokstavligt) när det gäller homofientlighet än buddism och hinduism. Det har givetvis påverkat situationen.

    Bengt

    SvaraRadera
  3. Din poäng Tor är kanske främst att homofientlighet inte är "importerat" till Afrika, Amerika och Asien och det är sant. Ibland kanske vissa gaydebattörer säger det av taktiska orsaker när de bemöter argumentet att homovänlighet är något västerländskt. Men det är inte sant för den skull.

    Däremot orsakade kolonialismen att homofientligheten blev värre i vissa områden, främst juridiskt ibland även socialt.

    Bengt

    SvaraRadera
  4. Man ska nog tänka på att man i exempelvis Burma och Nordkorea kan åtalas och förföljas av/för lite av varje som mer pålitliga rättsstater inte skulle tolerera. Huliganism nämndes ju i det kinesiska fallet, och så är nog även situationen där. I länder där man mer eller mindre godtyckligt fängslar politiska dissidenter, påhittade eller verkliga, kan det knappast vara annat än nackdel att därtill vara homosexuell, även om den formella brottsrubriceringen (om sådan överhuvudtaget presenteras) kanske blir någon annan. Man kan ju inte åtala de homosexuella i Nordkorea för något i linje med homosexualitet eller dekadent beteende, eftersom sådant ju alltså inte finns i Nordkorea.

    SvaraRadera
  5. Fredrik

    Du har en viktig poäng, i diktaturer så använder regimer ofta vilka paragrafer som helst för att förfölja människor. När det gäller Nordkorea är det definitivt så. Givetvis existerar det bögar och lesbiska även där och de som ägnar sig åt homorelationer blir nog snabbt arresterade och åtalade enligt någon annan paragraf.

    När det gäller Burma skriver HBT-föreningen ILGA så här på sin hemsida.

    http://ilga.org/ilga/en/countries/MYANMAR/Law

    "We have very limited information on LGBTI issues in Myanmar/Burma. Probably there are few, if any, criminal charges laid under the penal code. A few years ago a number of gay men were detained during the Taungbyone Nat festival near Mandalay (an event fairly famous for attracting gay men and transvestite spirit mediums). The men were detained for a couple of days and released without charges being laid. Apparently this pattern has not occurred in more recent years."

    Men det här betyder ju inte att folk kan leva öppet i homorelationer. Skulle folk göra det, och särskilt om de tillhör den politiska oppositionen, skulle det nog snabbt användas emot dem juridiskt.

    Bengt

    SvaraRadera