fredag 22 januari 2010

Integritet

Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss. Första delen kallade jag Hopp, andra delen Besinning, tredje delen Dömande, fjärde delen Mörker, femte delen Köp dig lycklig, sjätte delen Tröst, sjunde delen Framgångsrik, åttonde delen Syndabock, nionde delen Flyktsoda, tionde delen Yttrandefrihet, elfte delen Fördomsfri, tolfte delen Allt är möjligt. Använd sökfunktionen för de bloggposterna. Det här är trettonde delen, "Integritet".

Hur kan folk som bloggar om detaljer från sin vardag kräva integritet? Är det inte en paradox? Ena dagen protesterade de mot FRA-lagen, nästa dag så berättade de vilka de hånglade med kvällen innan. Nej, det är inte en paradox och jag ska förtydliga varför.

Men först vill jag kommentera något som signaturen Johan skrev förra hösten. Han gillade tydligen mina politiska bloggposter men tyckte jag borde skriva mer om "känslor, relationer etc". Alltså den typ av bloggposter jag ofta skrivit fredagkvällar. Och gör det igen ikväll.

Jag vill inte skryta men om du frågar mig om jag vill skriva om en politisk nyhet så fixar jag att få ihop en bloggpost inom en timme. Men att skriva om känslor, relationer, filosofi etc är svårare. Sånt måste vara ärligt. Är det inte ärligt så blir det ofta dåligt. Inte möjligt att skriva om det som slentrian.

Visst har jag avslöjat en del från min vardag på den här bloggen. Men ibland har jag skrivit ihop något och sedan konstaterat att det här är något som jag bara vill snacka om med mina närmaste vänner, inte något som är lämpligt för bloggen. Då har jag inte publicerat det heller givetvis. När jag skriver här vet jag vad jag gör.

Och det är nog ett viktigt konstaterande och en central del när det gäller kritiken mot den borgerliga regeringens första förslag till FRA-lag sommaren 2008. 63 % av Sveriges befolkning har förtroende för Fredrik Reinfeldt. Jag ska ärligt säga att jag är en av dem. Men när Reinfeldt sommaren 2008 sa att det är bäst för alla om kritikerna inte är kritiska så måste det varit hans sämsta stund i politiken hittills.

Inte för att sossarna skulle ha någon trovärdighet. Tvärtom är det s som startade debatten om att försöka få mer övervakning. Det här är inte någon höger-vänster-fråga utan något som handlar om - integritet. Att vi inte vill varje pris ska fixa trygghet och reducera friheten.

"Den som har rent mjöl i påsen har inget att vara rädd för" säger en del. Jag menar att det argumentet är något absurt. Om det vore så skulle det ju vara positivt att placera en kamera i varje hem så att staten kan kolla vad varje individ gör. Och varför då inte tillåta någon från regeringskanslet att få ditt användarnamn och ditt lösenord till diverse siter?

Det givna svaret blir istället följande. "Du har inte att göra med vilket mjöl jag har i min påse".

Låt oss hoppas att 2010 blir ett år då integritet återigen får en renässans inom svensk politik.

Att det här inte är någon höger-vänster-fråga kanske bäst avslöjas av debatten i Storbritannien där den socialdemokratiska regeringen varit de som i Europa främst försökt låtsas som om integritet är ointressant.

David Cameron
, ordförande för det konservativa partiet Tory kontrade då med följande citat.

När vi förstör våra friheter gör vi jobbet åt terroristerna.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar