tisdag 13 februari 2018

Andreas Carlssn (kd) är fascinerande trots att han är konservativ.



Det finns två svenska konservativa politiker som är fascinerande. Dels partisekreteraren Richard Jomshof (sd), dels kristdemokratiske gruppledaren Andreas Carlson (bilden). Vi är ofta oense inom HBTQ-politiken och om jämställdhet men de har båda karisma.  Och jag tror vi skulle kunna ta en öl på en gaybar trots det.

Jimmie Åkesson (sd) och Ebba Busch Thor (kd) verkar hopplöst heterosexuella. Mattias Karlsson (sd) och Jakob Forssmed (kd) också för den delen, Jag skulle verkligen bli förvånad om de offentligt förklarat sig vara icke-hetero. Annat är det med Jomshof och Carlson. Förmodligen är de båda hetero men det finns något annat där. Om de berättade offentligt att de är bisexuella hade jag inte blivit förvånad. Det finns något "kitchigt". Och jag gillar det.

Vi människor får vara "annorlunda" från normen.

Nu vill jag egentligen inte ge råd till sd och kd. Men ni behöver den typen av politiker - också. Åkesson är en bättre debattör än Jomshof och Busch Thor skickligare än Carlson. Det handlar inte om att de där två är sexiga för det är de inte. Även om Andreas Carlson har vackra ögon. Men de påminner oss om att alla inte måste låtsas vara Medel-Svenssons. Att vi får vara annorlunda från normen.

Liberale franske presidenten Macron har räckt ut handen till sin kollega i USA, Donald Trump för en dialog. Jag tror det är smart, att rollerna fördelas inom EU, någon som ska få en bra relation med Trump även om övriga tydligt markerar.

Jag gör en "Macron" emot Andreas Carlson, släpp din ultra-konservatism. Joina Ebba Busch Thor, Jakob Forssmed, David Lega, Caroline Szyber, Ella Bohlin, Aron Modig, Erik Slottner (själv öppet homo och förmodligen någon du respekterar som politiker och människa) och andra partistyrelseledamöter som vill göra kd HBTQ-vänligare. Egentligen struntar jag i din sexuella läggning. Men HBTQ-rättigheter är mänskliga rättigheter. Varje människa har ett unikt och okränkbart värde.

Det finns en mångfald bland oss människor. Det har du själv visat.


Uppdatering 1.

Rättelse om Andreas efternamn.

Han heter Carlson och inte Carlsson. Det är ändrat. Det blev ett s för mycket. Och förmodligen tycker kd-politiker att det ibland är just för mycket s i politiken.

Den här bloggen är neutral partipolitiskt men jag har framfört tidigare att Moderaterna visar mer ödmjukhet inför mindre partier än Socialdemokraterna. Närhelst partier samarbetar måste "Bamseprincipen" gälla. Den som är starkast måste också vara snällast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar