fredag 20 oktober 2017

Till röd-gröna. Avveckla inte boendet för min mamma.


Jag brukar inte blanda mig i den vanliga höger-vänster-debatten här. Men ska göra ett undantag.

Min mamma är dement. Hon bor på Valkyrian i Tomelilla. Det är privatägt. Jag har själv jobbat inom kommunal äldreomsorg några somrar som ung. Valkyrian är den bästa äldreomsorg jag mött. Jag försökte verkligen pressa min mamma om hon var missnöjd med något men det var hon inte. De boende får välja mellan flera rätter när det gäller lunch (eller middag som vi kallar det i Skåne). Varje dag finns det aktiviteter. På ett kommunalt boende hade det kanske funnits en skylt - Roswita Persson. Här fanns istället budskapet "Här bor Roswita". Det är sådana detaljer som gör ett boende trivsammare.

Dåliga verksamheter - privata som offentliga - ska avvecklas.

Det enda jag vill med den här berättelsen är att förklara att Valkyrian är bra privatägd äldreomsorg. Jag vet mycket väl att det finns dåliga vinstdrivande verksamheter inom välfärdssektorn. Precis som det finns misskötta offentligt ägda sådana. Forskningen visar att privat och offentlig äldreomsorg är ungefär lika bra. Men olika alternativ kan inspirera till förbättringar. Dåliga verksamheter - privata eller offentliga - ska avvecklas.

Nu vill röd-gröna politiker att ett boende som Valkyrian ska avvecklas. Eftersom Alliansen och Sverigedemokraterna har majoritet i riksdagen och lär få det i riksdagen efter valet 2018 blir det förmodligen inte verklighet. Att det är v som drivande är ingen hemlighet. Men det finns många kloka pragmatiska socialdemokrater. Kjell-Olof Feldt är en sådan. Socialdemokraterna har jämlikhet som mål - men metoderna kan variera. Ge inte efter för Vänsterpartiet.

Avveckla inte boendet för min mamma.

Uppdatering 1.
Jämlikhet ett mål för s men metoderna kan variera.

För mig är det en sorg i sig att min mamma blivit dement. Att hon kanske skulle tvingas bort från sitt boende om röd-gröna får riksdagsmajoritet 2018 och genomför Reepalutredningens förslag om "vinstförbud" har orsakat oro för mig. Hon får verkligen bra omsorg och den bör inte ändras av ideologiska skäl.

Jag har inga problem att folk blir rika genom att driva ovanligt bra vård. Att folk blir rika genom att driva ovanligt dålig vård är däremot stötande. Precis som dåligt bedriven offentligt ägd vård.

Min poäng är att Socialdemokraterna i avgörande stunder ofta varit pragmatiska. Jämlikhet är ett mål för s men metoderna kan variera.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar