torsdag 20 april 2017

Rasism i social media efter terrordådet.



En kommentar på Facebook efter terrordådet.
.... Ett problem som man inte vågar vidröra är det faktum att människor från vissa kulturer, framför allt arabvärlden, har dödandet i blodet. För dem är det närmast en reflex att döda sina meningsmotståndare....
Att det var en människa från Uzbekistan som hänsynslöst mördade folk i Stockholm och inte någon från något arabland gör den där kommentaren ännu mer bisarr. Men det är inte därför jag publicerar den. Det hade varit en sak om det vore någon högerextremist som är känd för att gilla ras-biologi. Att sådana personer publicerar rasistiska kommentarer är helt väntat.

Ingen högerextremist.

Men den här människan som jag låter vara anonym (det är ingen offentlig person) brukar inte ens hävda att sd måste vinna valet 2018. Det är just för att det är en vanlig "Svensson" utan koppling till högerextremism och någon som annars brukar argumentera för jämställdhet etc. som gör att rasist-kommentaren är förfärande. Därför kontrade jag med följande.
.... Jag hoppas för din egen skull att du själv tar bort den kommentaren. Jag vill inte tvingas anmäla dig till Facebooks abuse-avdelning. Dödande i blodet? En arabisk bebis är per automatik en mördare. Hur har debatten hamnat så snett?...
Den som lämnade den rasistiska kommentaren har nu raderat den efter att jag markerat. Vi bör alla markera när någon tydligt passerat anständighetens gräns i debatter. Det handlar inte om att vara politiskt korrekt. Det handlar om att vara korrekt.


Uppdatering 1.

Det finns verkliga rasister i Sverige. Men det får man väl inte säga i det här landet.

;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar