måndag 4 juni 2018

Nordiska motståndsrörelsen måste tas på allvar.


Tydligen har nazistiska Nordiska motståndsrörelsen demonstrerat utanför RFSL:s rikskongress för några veckor sedan med budskap som "Stoppa homolobbyn". Hat och hot har gjort att Pride-evenemang kanske ställs in i Kalmar och Karlskrona.

Jag har haft koll på homofientligheten i Sverige i närmare 30 år, förr var det etniska svenskar, idag oftare invandrare. Att (oftast berusade) unga killar attackerade gay-ställen hände ibland. Generellt har svenska folket blivit betydligt HBTQ-vänligare. Men det Nordiska motståndsrörelsen sysslar med är något nytt, att det är så organiserat. I stad efter stad.  Har aldrig varit med om något liknande sedan jag blev gay-aktivist på 1990-talet.

Inga motdemonstrationer på RFSL-kongressen i Lund.

När jag engagerade mig i gayrörelsen visste vi att det fanns många som inte gillade oss. Men då RFSL höll rikskongress i början av 1990-talet i min dåvarande hemstad Lund var det inga hatiska motdemonstrationer.

Man får lov att kritisera och göra satir av RFSL, det gör jag själv ibland. Men Nordiska motståndsrörelsen och andra nassar vill tvinga in HBTQ-personer i garderoben igen. Det är en organiserad kampanj. De är få och kanske just därför så desperata. 

Det här börjar bli oroande på allvar.


Uppdatering 1.

New York anfölls av islamister 2001 i en förfärande attack.

CNN sände ut direktsändningar med rubriken "America under attack". Det Nordiska motståndsrörelsen just nu ägnar sig åt är det som brukar kallas "lågintensiv terror".

Uppdatering 2.

Jag fick ett tackande mail från Sveriges enhet för bekämpande av våldsbejakande extremism.

Är inte PK som ni vet och brukar inte kalla folk det ena och det andra men Nordiska motståndsrörelsens trakasserier emot HBTQ-rörelsen har nu nått en nivå som inte kan bemötas med tystnad. Att tiga inför det är att svika att värna den västerländska frihet de flesta av oss är för.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar