tisdag 26 juni 2018

Män och jämställdhet.


Jag har varit engagerad för jämställdhet sedan jag blev politiskt medveten som 12-åring. Senare argumenterat emot patriarkala strukturer. Emot hedersrelaterat våld, emot könsdiskriminering när det gäller löner, emot sexistisk reklam (även om jag inte vill förbjuda just det) etc. Har haft debattartiklar om att även HBTQ-rörelsen ibland har en "bögnorm".

Sluta låtsas det inte finns många svenska män som är engagerade för jämställdhet.

Häromåret hade en feministisk debattör en artikel i tidningen Metro. Budskapet var att inga män engagerar sig för jämställdhet. Att vi borde göra det. När jag var ute på stan i Malmö och kollat artikeln fick jag för första gången reaktionen "Alltså nu struntar jag i att jobba för jämställdhet, om vi inte kan få erkännande för det vi gör kan jag ägna mig åt annat".

Jag kräver inte beröm för att jobbar för kvinnors mänskliga rättigheter. Men sluta låtsas som att det inte idag finns många män i Sverige som jobbar just för jämställdhet. Inte tillräckligt många ännu men vi finns. Situationen har förbättrats betydligt senaste decennierna. Låt oss ta det största partiet i Sverige, Socialdemokraterna. På 1970-talet fanns det ett omfattande dolt motstånd emot jämställdhet i partiet, främst bland män. Det har minskat radikalt sedan dess.

Män som är engagerade för jämställdhet finns överallt i Sverige.

Jämställdhetsengagerade män finns överallt. I HBTQ-rörelsen, i invandrartäta förorter, i bruksorter, i välbeställda förorter, i politiska partier, i religiösa samfund, i idrottsorganisationer etc. Att alla inte skriver debattartiklar betyder inte att vi inte för samtal om jämställdhet i vår omgivning. 

Visst borde vi bli fler. Och som den aktivist jag är fortsatte jag att jobba emot patriarkala strukturer efter den där debattartikeln. Men en del andra män förlorar engagemanget.


Uppdatering 1.

En del radikalfeminister hävdar säkert att de män som förlorar engagemanget egentligen inte var intresserade från början.

Yeah right. Not. Alltså radikalfeminister må ofta vara obegåvade ibland men det där måste vara något extra. I USA finns det ett uttryck, win-win-situation. Att få bort progressiva män från jämställdhetskampen måste vara en lose-lose-situation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar