söndag 25 mars 2018

Självmord.



Agatha Christies böcker är ofta relativt trivsamma trots att folk mördas. Strax efter att någon avlidit kan personer resonera med varann om det vad det ska bli till middag. Men det finns ett undantag, 10 små negerpojkar som senare fick ändrad titel till Så var de bara en. Det förfärliga är att alla dör. Som vanligt börjar det trevligt. 10 människor åker till en öde ö en sommardag. Men en efter en mördas och paniken ökar bland de som är kvar. Till sist begår mördaren självmord. Paradoxalt nog är det vad som är mest förfärligt. Det blir tomt.

Min mamma är dement och bor på ett äldreboende. Även hennes man blir sämre. Min pappa dog i en bilolycka 1990. Deras älskade hund, fine cockerspaniel-hanen Ceasar tvingas opereras igen och igen för att inte bli blind. Om en del år är de allihop borta. Hur ska jag hantera det? Visst har jag andra släktingar, vänner och bekanta. Men vad gör man när ens närmaste är borta? När man ibland är ensam kvar på en "ö" även om man inte råkat mörda någon.

Brister i barn- och ungdomspsykiatrin är ett dödligt problem.

Jag diskuterade just självmord med några bekanta på ett vernissage i Malmö.  Vi är en grupp som brukar besöka sådana och har lärt känna varann genom det.  Vi diskuterade bland annat självmord och flera avslöjade de haft planer om det ibland. Jag förklarade själv att det finns en orsak till att jag klarade av situationen när jag var som mest deprimerad.
Jag är för nyfiken om vad som finns runt hörnet, ska man få veta det måste man leva.
Vi skrattade allihop, att göra det kan vara helande när man resonerar om allvarliga saker. Det finns så många som begår självmord. Senast en kulturchef i Stockholm. Värst är givetvis när barn gör det. En trans-flicka i USA blev trakasserad av sina föräldrar och andra i omgivningen som inte accepterade henne. Till sist gick hon ut på en motorväg framför en lastbil.

Barn- och ungdomspsykiatrin brister i många regioner och landsting. Det problemet är dödligt. Bokstavligen.

Uppdatering 1. 

En av de grupper där självmord är vanligast är "vita äldre heterosexuella män."


Identitetsvänstern hävdar att de är privilegierade och så är det delvis statistiskt. Men människor kan inte reduceras till att vara en del av en statistisk kolumn. Människor är individer som inte kan reduceras till en egenskap, det är att kränka varje människas unika och okränkbara värde. En del av regeringsformen, vårt gemensamma värdesystem. Det är det kulturvänstern inte fattat.

En del har bedrivit kampanjer för att vårdanställda ska ha knappar med budskapet "Nej till rasism". Nu råkar jag här hålla med om budskapet men om sd skulle få majoritet i en region eller ett landsting (Gud förbjude trots jag är agnostiker) skulle kanske vårdanställda tvingas ha knappar med en Sverigelogga. Den som inte fattar att vårdpersonal inte är till för att sprida anti-rasistiska budskap har inte fattat något som helst om varför vården finns.

En sd-politiker och en muslim ska få samma rätt till vård. Lämnar vi den principen kan vi som värnar västerländsk demokrati hälsa hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar