lördag 31 mars 2018

Yttrandefriheten är en grundbult i västerländsk demokrati.


Eftersom jag blivit avstängd från att kommunicera med mina vänner och följare hos Facebook vill jag här lämna några fb-poster jag skulle kunnat gjort den här helgen. De politiker som vill att Facebook, Google och Youtube ska stänga bort massor av människor får som resultat att jag inte får sprida det här till mina fb-vänner. Det här visar precis varför kampen emot "extremister i social media" hamnat helt fel. Ironiskt nog blev jag avstängd för att jag markerat emot att sd-folk höll på att ta över fb-gruppen Det sekulära nätverket.

1. Låt-tips. Debut de soiree - Nuit de folie.

Hoppas ni har en bra påskafton. Att jag älskar eurodisco från 1980-talet vet ni som bekant. Och så här när det är påsk kan det väl passa med en video i grälla pastellfärger, det var populärt då. Själv är jag mer konventionell, föredrar svart och vitt. Men jag bara älskar det här. Det är så kitchigt att en del som är ovana känner det blir för mycket. Är det lätt fånigt? Givetvis, men det är det som är charmen. Sångaren i den blå-gröna kostymen är "hot" som bögar i USA skulle kallat honom.

Nuit de folie ("galningarnas natt") blev en ordentlig hit i Frankrike men även en mindre hit i en del andra länder i Mellaneuropa. De symboliserar den västerländska friheten, den kamp som är mer aktuell än någonsin emot fascism och islamism.

2. Expressens ledarsida har både rätt och fel om visioner.

Att jag betraktar den ledarsidan som Sveriges vassaste är ingen hemlighet. Men ibland är vi typ halv-oense. Som det här med visioner. Jag fattar givetvis poängen  Ni vet att jag ogillar ängslig politisk korrekthet och floskler. Men politik handlar om att ha långsiktiga visioner för att förändra samhället. Politik är mer än att få ihop budgeten närmaste åren.

Jag har själv förtydligat att min vision som liberal är fri invandring internationellt (det blir inte genomförbart ens på medellång sikt) men att jag vill Sverige ska ha en stram men inte omänsklig politik närmaste åren. Det där är faktiskt väl förenligt, det handlar om olika perspektiv. Men så kalla mig PK då? ;-)

Nu får jag inte berätta det för mina fb-vänner.

Jag fattar att en del vill bekämpa högerpopulism och hat emot minoriteter i social media.

Men hur skulle det vara om vissa, bara som omväxling, fattade att yttrandefriheten är en grundbult i en västerländsk demokrati. Att även det smutsiga, fula och okunniga bör tillåtas. Sedan vet vi inte vilka partier som blir del av svenska regeringen framåt. Kolla med vänstern i Polen om ni tvekar om vad som kan hända. Google och Facebook är förvisso privata företag men har närmast monopol i sin respektive bransch.

Påsk-kram på dig.


Uppdatering 1.

Det finns homoerotik i videon från Debut de soiree.

Trots att grabbarna, vad jag vet, inte var gay. Det där hade aldrig fungerat i USA och Storbritannien på 1980-talet där homofientligheten då var betydande. Visst fanns det homofobi även i Frankrike men män fick göra sådant där bara det också fanns kvinnor i videon.

På 1980-talet fanns det en viss "tolerans" för samkönade relationer i sex länder. Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna, Västtyskland och Frankrike. Det betydde inte att majoriteten som idag respekterade samkönade relationer här utan att de flesta betraktade det som en privatsak vad folk gör i sitt hem.


Uppdatering 2.

USA var komplicerat att bedöma på 1980-talet.

I inget annat land har attityderna förändrats så radikalt när det gäller HBTQ-rättigheter som USA senaste 10 åren. Och störst har förändringarna varit i Mellanvästern och Sydstaterna. Det betyder inte att de flesta där hyllar Prideparader men majoriteten bryr sig idag inte om grannarna är ett homopar. På 1980-talet fanns det i delar av USA samma "tolerans" som i sex länder i Europa bland de flesta, men i princip bara i delstaterna New York och Kalifornien.

Uppdatering 3.

To my french visitors.

I am a Swedish gay man fighting for LGBT-rights. Often russian visitors are next most common to my blog after swedish people. And that is not a good sign.

But now is France (hello Google) for the first time number two among my visitors. In this blog-post I declare my passion for eurodisco, western freedom, against fascists and islamists. And that I just love the video, Nuit de folie even if it´s ridicilous. ;-). The guy in the blue-green clothes is cute, many french men are that. :-)

I fight islamism (political islam) every week. And I have started to like french movies.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar