tisdag 23 januari 2018

Vi liberaler har alltid varit oense - Gud bevare Sverige från sd.



Kanske vissa skånska högerpopulister följt min debatt med lokala c-politiker senaste dagarna. Att vi är oense. Och det är vi liberaler ibland. Det är ett dna i liberalismen, att vända och vrida på argumenten. Men varje dag i veckan är Centerpartiet, eller för den delen Moderaterna, bättre än främlingsfientliga, HBTQ-negativa och EU-fientliga Sverigedemokraterna. Jag kan kritisera RFSL hårt och ska göra det även framåt men de är alltid bättre än sd. I avgörande stunder har vi liberaler samlat oss emot reaktionär högerpopulism, det ska vi göra igen.

Sd ska aldrig få gömma sig bakom liberaler.

Det gäller att föra fram två teser. Att kritiskt granska politiskt korrekt ängslighet hos etablerade partier. Det gör även liberala ledarsidan hos Expressen. Att fördöma främlingsfientliga sd. Jag lovar att försvara sd:s yttrandefrihet men de ska aldrig få gömma sig bakom den kritik vi liberaler framför emot politisk korrekthet. Den som tror sd i höst är ett lämpligt aktivt stödparti åt Alliansen har en hemläxa att göra.

Jimmie Åkesson (bilden) som statsminister. Mattias Karlsson som migrationsminister. Kent Ekeroth som justitieminister. Peter Lundgren som EU-minister.

Jag är förvisso agnostiker men min kommentar är följande.
.... Gud bevare Sverige.....

Uppdatering 1.

Att som HBTQ-person rösta på sd är en återvändsgränd.

Jag skulle aldrig få för mig att rekommendera som bloggare HBTQ-folk att rösta på ett visst parti. Vi har olika värderingar precis som övriga befolkningen. Jag har full tilltro till att folk själv kan avgöra vilket parti de ska rösta på.

När det gäller oss som identifierar sig som liberaler, och tror att närmare hälften av svenska HBTQ-personer gör det, vill jag dock lämna en kommentar. Jag fattar att en del av er känt en viss vrede emot att etablerade partier i flera år inte tog problemen med islamism och volymer i flyktingpolitiken på allvar. Jag fattar att några av er förklarat att sd är "bästa partiet" när Sifo ringt, som en protestmarkering. De flesta riksdagspartier har dock skärpt till sig senaste åren.

Till sist måste du avgöra själv.

Att som HBTQ-person rösta på sd i höst som proteströst emot islamismen är enligt mig en återvändsgränd. Sd ogillar, med rätta, muslimska konservativa invandrare men gullar, tyvärr, med kristet-konservativa sådana. Partiet närmast hyllar den polska regeringens HBTQ-fientliga attityd. T.o.m kd är HBTQ-vänligt i jämförelse med sd. Den informationen kan ni söka själv här på bloggen.

Till sist måste dock du själv avgöra vilket parti som ska få din röst. I USA har gayrörelsen i decennier undvikit att ha som officiellt budskap att folk ska rösta på Demokraterna. Istället har argumentet varit att bögar, lesbiska, bisexuella och transpersoner ska göra "an informed choice". Att ta reda på vad partier och kandidater vill om våra rättigheter. Detsamma bör HBTQ-personer i Sverige göra i höst.

Jag fattar att en del av er är besvikna. Men fundera om bästa metoden verkligen är att protest-rösta på HBTQ-negativa sd i höst.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar