lördag 15 oktober 2016

Det här är riksdagens HBT-vänliga partier oense om.


När jag ger partier poäng för HBT-vänlighet tar jag med ett urval av principiellt viktiga reformer. I en tidigare bloggpost meddelade jag att m hunnit ikapp s och c. Jag passade på att även granska en del HBT-reformer som jag inte ger partierna poäng för samt vissa queer-reformer. Noterade plus och minus för s, m och c. Och det blev samma resultat - även om de tre partierna är oense om några reformer.

Vi kan konstatera att det idag finns fyra kategorier av partier.

1. Mycket HBT-vänliga, mp, v, l, fi och pp.
2. HBT-vänliga, s, m och c.
3. Varken HBT-vänligt eller HBT-negativt, kd
4. HBT-negativt, sd.

Låt oss då granska vad de 8 HBT-vänliga partierna är oense om när det gäller de reformer jag ger dem poäng för.

Inför könsneutrala personnummer.

S, m, c och l tvekar.

Inför möjligheten att tillhöra ett tredje juridiskt kön.

C är emot, s och m tvekar.

Förbjud i regeringsformen diskriminering p.g.a. könsidentitet.

S och m tvekar.

Att 8 av Sveriges 10 största partier bara är oense om tre principiellt viktiga nya HBT-reformer visar en positiv utveckling. Men också att s, m, c och l har en hemläxa att göra när det gäller transrättigheter.


Uppdatering 1.

Socialdemokraterna har kongress 8-12 april 2017 i Göteborg. Sista dag för att lämna motioner är 8 november. S har dock ett system där varje motion först måste behandlas lokalt i partiet. Mötet kan besluta att yrka bifall, yrka avslag men tillåta att motionen sänds till kongressen från motionärerna men det kan också inte tillåta det och då behandlas den inte på s-kongressen. Det är för sent för s-medlemmar att skicka motioner men förhoppningsvis är det HBTQ-vänliga politiker i partier som är engagerade för att s ska bli för de tre transreformerna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar