tisdag 4 november 2014

Insändare om HBTQ-fientlighet och främlingsfientlighet i Malmö.


Sydsvenska dagbladet, Skånes största tidning, publicerar idag min insändare om HBTQ-fientlighet i Malmö, och i synnerhet bland en del med invandrarursprung.


Kampen emot HBTQ-fientlighet och främlingsfientlighet bör föras samtidigt.

Jag har sedan 1990-talet varit öppen med att jag är bög. Attityderna har generellt blivit mer hbtq-vänliga sedan dess. Men jag vet hur det var på 1990-talet i Malmö när folk som hette Andersson och Johansson trakasserade bögar och lesbiska. En del hade koppling till högerextremister, de flesta var ”vanliga Svenssons”. Trakasserierna från den gruppen har minskat betydligt, men problemet har inte försvunnit.

Istället är det enligt min erfarenhet, och en del andra hbtq-personers, i stor utsträckning människor i andra grupper som idag är ansvariga för hatbrott mot hbtq-personer just här i Malmö. Själv har jag blivit trakasserad två gånger de senaste tio åren för att jag är bög. Vid båda tillfällena var det unga med ursprung i Mellanöstern. Det var verbala trakasserier och jag sa skarpt ifrån till dem. Jag konfronterade dem om deras etniska ursprung och vad de skulle ha tyckt om någon spridit negativa kommentarer om araber.

Forum för levande historia gjorde en enkät bland gymnasieelever 2009–2010. Andelen som var negativa till homosexuella hade följande sammansättning: pojkar 30 procent och flickor 6 procent, elever med svensk bakgrund 15 procent och elever med utländsk bakgrund 32 procent; 13 procent av kristna i Svenska kyrkan var negativa till homosexuella, övriga kristna 30 procent, muslimer 40 procent, elever med annan religion 23 procent och personer utan religion 17 procent.

En transperson berättade vid ett seminarium i samband med Malmö regnbågsfestival att unga ofta trakasserade henne för att hon (som biologiskt är en man) klädde sig i ”kvinnokläder”. Hennes bild var att 90 procent av dem som är ansvariga för det är ungdomar som inte är etniska svenskar.

Jag hävdar givetvis inte att alla med ursprung utanför Sverige är hbtq-fientliga, en del av dem är själva hbtq-personer. Och ofta är det hbtq-personer med utländsk bakgrund som har det tuffast, de riskerar att möta både hbtq-fientlighet från sin närmaste omgivning och främlingsfientlighet från andra grupper.

Vissa progressiva människor försöker undvika att debattera detta eftersom de gissar att det kan gynna Sverigedemokraterna. Själv tror jag att det är precis tvärtom. Om inte vi som står upp för en generös migrationspolitik tar upp det här kommer vi att spela de främlingsfientliga rakt i händerna. Trots att SD själva har en hbtq-negativ politik och har ett ursprung i halvnazistiska grupper.

Invandrarföreningar i Malmö har möjlighet att driva projekt mot hbtq-fientlighet, men vad jag vet är intresset begränsat. Jag har själv tagit initiativ som har bemötts med tystnad. Kanske för att de ansvariga i en del föreningar själva har hbtq-negativa attityder? Vilka initiativ bedriver invandrarföreningar i Malmö mot hbtq-fientlighet idag?

Kampen mot hbtq-fientlighet och kampen mot främlingsfientlighet måste gå hand i hand.

Bengt Held
liberal



Uppdatering 1.

Ryssland i fritt fall när det gäller mänskliga rättigheter.

Ni har säkert hört uttrycket "fritt fall" när det gäller Greklands ekonomi. Det betyder inte att Grekland har blivit bland de fattigaste länderna i världen utan att de just rasat jämfört med många andra länder.

Ryssland är verkligen inte bland de sämsta länderna i världen att bo i, varken för HBTQ-personer eller andra. Men när det är rykten i S:t Petersburg (som är den stad i Ryssland där befolkningen ändå är minst ultra-konservativ) om att en staty av Apples förre VD Steve Jobs har tagits bort för att han kommit ut som gay så är det ett ännu ett tecken på att Ryssland är i fritt fall när det gäller mänskliga rättigheter. När FN:s råd för mänskliga rättigheter skulle behandla en resolution om HBT-rättigheter röstade alla närvarande länder i Amerika och Europa ja - förutom Ryssland.

Ryssland är ett mindre dåligt land att leva i för HBTQ-personer än i arabländerna och de flesta länder i Afrika.

Ännu.



7 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Så länge som SD är det enda parti som öppet vågar prata om problematiska attityder bland invandrare så kommer de vinna väljare bland fullt intelligenta, moraliska människor. (Trots att de, precis som du många gånger påpekat, har den mest HBTQ-fientliga politiken bland alla riksdagspartier.)

    Jag vet att du helst fokuserar på andra frågor, men jag är faktiskt nyfiken på hur du ser på invandringspolitik själv. Jag är själv kluven. I grund och botten har jag liberala åsikter och magkänslor om det mesta, men samtidigt har jag svårt att se vad vårt samhälle tjänar på att bjuda in stora mängder människor med värderingar från sekler vi borde ha lämnat bakom oss.

    Jag har inget emot att kallas islamofob (även om jag även är islamofil på det sättet att jag har ett djupt intresse för Mellanösterns kultur och historia), men jag tycker det är ganska fånigt att man inte kan uttrycka oro inför stora demografiska förändringar som mycket väl kan leda till ett mer illiberalt samhälle utan att bli beskylld för att vara kryptonazist eller skinnskalle.

    Hur tycker du själv? För att måla upp ett scenario som enligt mig inte är helt orealistiskt: Skulle du vara för en "liberal" invandringspolitik (det vill säga, en invandringspolitik som släpper in många människor) om det innebar en stor risk att svenska HBTQ-personer skulle uppleva en vardag med mer hot, mer våld och till och med minskade rättigheter än om invandringen hade hållts på lägre nivåer?

    SvaraRadera
  2. Tack.

    Jag är socialliberal. Jag tror på individens frihet i kombination med socialt ansvar. Är internationalist. För mig kan det långsiktiga målet inte vara något annat än fri invandring. Något annat mål duger inte. Ingen skulle ju idag få för sig att hindra folk att flytta mellan olika landskap i Sverige eller olika länder i Norden och EU.

    Men som världen ser ut idag, med de enorma sociala och ekonomiska skillnader som finns (och som bör åtgärdas främst genom marknadsekonomi och frihandel) kan en fri invandring inte kombineras med det välfärdssystem som finns i bl.a. Norden. Visst skulle vi kunna rasera vår sociala trygghet för att möjliggöra fri invandring men det är inte något jag argumenterar för. Verkligen inte. Vi lever i en värld där stater främst har ansvar för de människor som bor i landet och det är en verklighet som vi måste förhålla oss till.

    Vi kan inte lösa världens problem främst genom en generös migrationspolitik men för mig som socialliberal är ändå en sådan politik att föredra framför högre murar utåt.

    Därför fortsätter jag att försvara att Sverige har Europas mest generösa migrationspolitik (inget annat land är i närheten av att ge så många asyl per invånare i det egna landet i Europa). Arbetskraftsinvandring även från länder utanför Europa är en ren vinst (om villkoren är rätt, vilket de inte är ibland) både för Sverige och individerna själva. Att få asyl om behovet finns är en mänsklig rättighet.

    Men samtidigt måste vi konstatera att det finns utmaningar, den debatten förs i nästan alla andra länder i världen (ibland slår det tyvärr över i främlingsfientlighet, ibland inte).

    Antalet som får uppehållstillstånd (varav bara en del är asylsökande, det finns anhöriginvandrare, arbetskrafsinvandrare etc) närmaste åren kommer vara närmare 100 000 om året enligt prognoserna. Ett år på 1990-talet hade vi också en sådan siffra men det var just ett år. Nu är det flera år i rad.

    Det kommer att orsak betydande utmaningar.

    Det mest akuta är inte HBTQ-fientlighet utan hur Sverige ska kunna hitta bostäder åt dem.

    Det andra är att Sverige inte tillåter låglönejobb och det kan man tycka vad man vill om men i t.ex. USA och Storbritannien är det ingången till att senare få bättre betalda jobb.

    Sedan finns det också kulturkonflikter som jag kommenterat. Jag tror absolut inte att HBTQ-rättigheter kommer förändras pga invandringen, tvärtom tror jag absolut den fortsättningen kommer gå åt rätt håll.

    Men i vissa lokala miljöer riskera HBTQ-fientligheten att öka igen - i orter där det finns många med invandrarursprung från länder där det är tabu att vara HBTQ.

    Det positiva är att även invandrares attityder förändras om folk blir inkluderade i sitt nya land. Det negativa är att attitydförändringar ofta sker långsamt och om folk hamnar i segregerade förorter riskerar det tvärtom bli en negativ process.

    Det här måste vi våga diskutera. Jag tycker Expressens liberala ledarsida är den mest spännande ledarsidan i svensk debatt idag. Och just skribenterna - som själva är för en generös migrationspolitik som jag är - pekar just på att det kommer bli påfrestningar. Med risk för ökat stöd för sd.

    Men de flesta politiker från m till v duckar i debatten. Och det tror jag bara gynnar sd - och islamisterna.

    SvaraRadera
  3. Ditt resonemang är inkonsekvent och jag tycker nästan synd om dig då du vrider och vänder på det för att förgäves försöka få det att kännas bekvämt i den ideologiska tvångströja du desperat försöker bära.

    Det finns också ett hopplöst "min fiendes fiende är min vän"-tankesätt som lurar bakom hela tankesoppan. Ni "liberaler" har funnit den perfekta fienden i SD och står inte ut med sanningen att världen inte är svartvit.

    En kompis kompis, som är transprson, uttryckte samma frustration då han berättade hur vanlugt det är i Malmö att han, då han valde att istället vara en hon, företrädesvis blev utsatt för nedsättande kommentarer och påhopp från unga män från mellanöstern. Han kunde liksom inte förstå hur de, som ju själva var utsatta, kunde utsätta någon annan för diskriminering. Snacka om naivt!

    Den stora invandringen från mellanöstern och från företrädesvis muslimska länder, är ett stort problem då det gäller hbtq personers säkerhet och i ett längre perspektiv, också deras rättigheter. Detta kan man erkänna utan att för den skull alliera sig med de socialkonservativa i SD. Dra inte alla över en kam, varken i pisitivt eller negativt avseende. Orka erkänna komplexiteten i de samtida samhällsproblemen (för det är problem vi skapat, inga j-a "utmaningar").

    SvaraRadera
  4. Anonym

    Din kommentar måste vara bland de mest förvirrade jag fått till min blogg.

    Är det någon som har en ideologisk tvångströja är det du i ditt hat emot araber och muslimer.

    Nej, jag vänder mig just emot "min fiendes fiende är min vän". Tvärtom tar jag avstånd från reaktionära muslimska samfund OCH sd även om de kallar sig varandras fiender. De har mycket gemensamt i sina HBTQ-negativa konservativa värderingar.

    Gör om, gör rätt! Och läs vad jag faktiskt skrev.

    SvaraRadera
  5. Jag uppfattar det som att du identifierar två onda ting, främlingsfientlighet och fientlighet mot människor som befinner sig utanför de rådande könsnormerna. Jag uppfattar det som att du tror att dessa två ting kan bemötas och bekämpas samtidigt och med liknande medel och jag tror att du har fel i detta. En del av dem som påstår sig bli utsatta för rasism och främlingsfientlighet, har sannolikt värderingar som egentligen borde diskvalificera dem till att få medborgarskap i detta land och det kan aldrig bli intressant att liera sig med och föra någon kamp vid dras sida öht. Detta är förresten samma logik som i stor utsträckning används då det gäller SD.

    De "liberala" värden du står för har onekligen bidragit till att öka invandringen till sverige från länder där man ligger decennier, ibland sekler, efter den utveckling som trots allt har uppnåtts i flera västerländska demokratier, bla Sverige, då det gäller tolerans och i förlängningen tom acceptans av personer som inte passar in i de traditionella könsmönstren.

    På så vis agerar du till att förvärra situationen och kan tom sägas vara en nyttig idiot då det gäller just denna problematik. Självklart vore det fint om alla, ja utom SD då eftersom de utsetts till paria och symbol för världens samlade ondska, kunde ta varandras händer och sjunga "We shall overcome", men detta kommer inte att hända i din och min livstid. Världen är ett minfält och man kan inte trampa på hursomhelst bara för att man tror att man rör sig mot något gott. Detta har en del "liberaler" så svårt att förstå.

    SvaraRadera
  6. Reaherade dessutom på din första replik till anonym1. Citerar:

    "Det andra är att Sverige inte tillåter låglönejobb och det kan man tycka vad man vill om men i t.ex. USA och Storbritannien är det ingången till att senare få bättre betalda jobb."

    När medel- och överklassen blivit bortskämda med billiga varor som tillverkas under tveksamma förhållanden "någon annanstans" vill man naturligtvis kunna konsumera tjänster här hemma på samma sätt. Detta kommer aldrig att gynna oss som befinner sig längre ned i lönehierarkin och kommer att ytterligare snabba på framväxten av det sk prekariatet och en desperat underklass. Vänstern säger sig vilja stoppa denna utveckling, men allt de gör och säger tyder på motsatsen. Fina ideal betyder ingenting, det är vad handlingarna och den reella politiken leder fram till som räknas. Öka invandringen på det sätt som sker nu, och striden om de okvalificerade jobben kommer att öka än mer. Löne- och anställningsanspråken samt det sociala skyddsnätet kommer ofelbart och av krass ekonomisk nödvändighet att försämras. Det går inte att få ihop på annat sätt ens i den mest marknadsoptimstiske liberalens hjärna.


    Ett citat till:

    "Och just skribenterna - som själva är för en generös migrationspolitik som jag är - pekar just på att det kommer bli påfrestningar. Med risk för ökat stöd för sd."

    Just den formuleringen har återkommit oändligt många gånger i den allmänna debatten, och den ger en alltid en lite tragikomisk känsla. Man kan liksom inte låta bli att skjuta budbäraren och missar därmed oftast själva huvudmålet. Påfrestningarna är, logiskt, sådana de är därför att saker och ting ser ut just som de ser ut nu då det gälet immigration och invandring. SD är egentligen endast ett fenomen, en reaktion som man kan gilla eller ogilla, men de är långt ifrån en huvudfråga, inte ens en delfråga. Man lyckas liksom glömma eller avsiktligt skyla över misslyckandet (huvudfrågan) genom att ständigt peppra på budbäraren. Är det någon som inte tror att detta ger röster åt SD?

    SvaraRadera