torsdag 6 november 2014

Hat-siten Avpixlat.




Efter att Sydsvenska dagbladet publicerade min insändare om HBTQ-fientlighet bland en del med invandrarursprung i Malmö har jag bara fått positiva reaktioner från olika håll. Det är positivt.

Ibland kan man dock få beröm från "fel" håll när man diskuterar migrations- och integrationspolitiken. Det är vi många debattörer som vet. Främlingsfientliga hat-siten Avpixlat har en artikel om min insändare. Jag har, efter samråd med vänner, beslutat att inte gå in i debatten hos Avpixlat. Det skulle bara ge legitimitet år en site som jag föraktar.

Ni som känner mig vet att jag står upp för en generös migrationspolitik och värnar asylrätten. Tar avstånd från rasism, främlingsfientlighet och islamofobi. Är en varm EU-vän och vill att Sverige bör bli medlem i NATO. Är internationalist. Bekämpar patriarkala strukturer och heteronormen. Min vision är fri invandring (även om det inte är möjligt idag).

För att sammanfatta det - jag står i princip för det motsatta till Avpixlats värderingar.

Ångrar jag då idag min insändare därför att jag fått (delvis) beröm från en hat-site? Verkligen inte. Det bara bekräftar att vi som har humanistiska värderingar måste ta den här debatten (om HBTQ-fientlighet bland en del med invandrarursprung) och inte överlåta den till främlingsfientliga grupper som då får monopol på diskussionen. Jag vill dock kommentera några saker i artikeln från Avpixlat (siten har så många läsare att det faktiskt är befogat att bemöta det)
Gayaktivist i Malmö: “Ungdomar från Mellanöstern bakom böghatet”
Avpixlat har som motto den "oretuscherade sanningen. Men det här visar, igen, att de tvärtom ofta sprider lögner. De låtsas som att jag skulle framfört det som är inom citat-tecken. Vilket givetvis är lögn. Citatet finns inte i min artikel och jag hävdar inte heller det.
En majoritet av de som idag trakasserar och hotar homosexuella är invandrare med ursprung i Mellanöstern.
Jag är mycket tydlig i min artikel att jag resonerar just om Malmö. Skulle aldrig få för mig att hävda att det främst är personer med ursprung i Mellanöstern som trakasserar homosexuella generellt i Sverige. Tvärtom tror jag att en majoritet av dem är etniska svenskar om vi resonerar om Sverige. Men jag ville debattera just hur det är i Malmö.
Möjligen förekom det på 1980- och 90-talen att skinhead-gäng sprejade hakkors på judiska lokaler, eller gav sig ut på gatorna för att “knacka bög”. Men idag är företeelsen så gott som utdöd.
Det här avslöjar hur Avpixlat flirtar med högerextremister. Möjligen? Det fanns hur många som helst HBTQ-personer som blev trakasserade av skinheads och andra högerextremister då. Ibland gick de direkt från möten med Sverigedemokraterna (där de fått lära sig vilket "hot" homosexuella och invandrare är emot Sverige) till att använda våld emot minoritetsgrupper.
Bengt Helds artikel innehåller, föga oväntat, också några påhopp på Sverigedemokraterna, samt uppmaningar till kamp mot “främlingsfientlighet” och för “en generös migrationspolitik”. Det är förstås ovidkommande om Held verkligen står för dessa åsikter eller ej. Sannolikt hade hans text aldrig blivit publicerad om han inte lagt in dessa i svensk mainstream-media obligatoriska brasklappar, för att markera att han minsann har en av det massmediala etablissemanget godkänd “värdegrund” (dvs. att han ogillar SD och gillar massinvandring).
Jag står för det jag skriver. Jag beter mig inte som någon Avpixlat-redaktör som ljuger ihop saker. :-)

Och det vore ju förfärligt om Avpixlat-redaktionen ensidigt hyllade mig.

Redan nazisten Goebbels framförde följande "Om du upprepar en lögn tillräckligt många gånger blir det till sist en sanning". Det har tydligen inspirerat Avpixlat-redaktionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar