fredag 9 september 2011

HBT-kultur. Regnbågschefen - Petra Elisson.


Det var inte enkelt att hitta den här boken på Malmö stadsbibliotek. Det är inte varje dag jag letar efter böcker på avdelningen "personalansvar för chefer". Men jag hittade den bok, Regnbågschefen (2011), som är avsedd att få arbetsgivare och personalansvariga att bli mer HBT-vänliga.

Är man, som jag, engagerad för HBT-rättigheter är det en del upprepningar i den här boken. Men man konstaterar att den inte främst vänder sig till HBT-aktivister. Ni som följer min blogg vet också att jag inte i varje situation är "politiskt korrekt". Man måste få lov att debattera problem kopplade till HBT-personer, invandrare eller någon annan grupp. Och när jag började läsa den här boken var det, om jag ska vara ärlig, en viss PK-känsla. Nu ska arbetsgivare lära sig att respektera bögar och lesbiska. Behövs det 2011?

Visst är mycket av boken inte något nytt för oss som följer HBT-debatten. Men den avslöjar också hur svårt det ännu är för chefer att vara öppet homosexuella. Att många av de medverkande känner sig tvungna att vara anonyma är ett tragiskt tecken på det.

Petra Elisson konstaterar att det ännu är mycket att göra. Ett av få exempel från den offentliga sektorn är när landstingsrådet Fredrik Pettersson (s) berättar varför Landstinget Sörmland skaffat en HBT-policy. Han konstaterar att det blir "klyschor om man inte går från ord till handling". Det är många privata företag representerade. Givetvis IBM som fått välförtjänt beröm för sitt mångfaldsarbete. Men även Mats Pettersson, personalansvarig på bygg- och fastighetsförvaltningsföretaget NCC.
- Det kan kanske ändå kännas svårt att komma ut som hbt-person ute i byggmiljön, men jag har ett exempel på en byggarbetsplats som när han tillträdde tjänsten väntade lite med att berätta om sin sexuella läggning. När han väl gjorde det blev den enda reaktionen att vissa kolleger var stötta för att han inte berättat det från början.
Många chefer är ännu i garderoben.

Även om det här en kul historia avslöjar andra berättelser i boken att det ännu 2011 finns en tvekan att öppet avslöja att man är HBT på arbetsplatser. Många chefer, i offentliga och privata sektorn, är ännu i garderoben. Vi har lagar mot diskriminering p.g.a. bl.a. sexuell läggning och könsidentitet inom arbetsmarknaden. Alla riksdagspartierna är ense om att de lagarna är bra.

Men ännu 2011 har arbetsgivare bara skyldighet att förebygga diskriminering p.g.a. kön, etnicitet och religion. Övriga diskrimineringsgrunder är frivilliga. Många, kloka, arbetsgivare jobbar trots det för mångfald på sin arbetsplats. I riksdagen är alla partier för att arbetsgivare ska bli skyldiga att förebygga diskriminering p.g.a. alla grunder i lagen. Förutom Moderaterna och Sverigedemokraterna som ännu tvekar om reformen.

Sd kan vi strunta i. Men m är det största regeringspartiet. Regnbågschefen är en bok som jag rekommenderar dig att läsa. Och sedan placera i handen på arbetsgivare och personalansvariga. Och m-politiker i din närhet.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar