onsdag 30 mars 2011

Nya HBT-ställen i Malmö och lund.

Igår besökte jag Lund, den stad dit jag 1986 flyttade för att studera (Förvaltningslinjen, mycket statsvetenskap, en del ekonomi, juridik etc.) och stannade kvar där till 1993 då Malmö blev min hemstad. Förutom visiter på stadens ställen som säljer skivor (det finns nästan inga sådana kvar i Lund, absurt) gick jag till premiärkvällen för Queer Lund (nära Mejeriet) , ett nystartat HBT-café i ABF:s regi. City Lund hade i torsdags ett reportage (sid 6) om verksamheten.

Jag är liberal och inte socialdemokrat. Men min ambition inom politiken har alltid varit att jobba tvärpolitiskt. Och Queer Lund är öppet för alla. Till den som har borgerliga sympatier i Lund och tycker det är fel att ABF driver stadens enda explicita gayställe vill jag ge följande tips. Fixa så att Studieförbundet Vuxenskolan (fp och c är medlemmar där) eller Medborgarskolan (m är medlem) startar ett liknande initiativ. Kritisera inte de som gör något utan fixa så att det blir "konkurrens". Det senare gillar jag som liberal.

Även i Malmö har RFSL samarbetat med ABF i samband med Regnbågsfestivaler. Det är dags att "borgerliga" studieförbund fattar vilken "goodwill" det ger inför HBT-gruppen att upplåta sina lokaler gratis för HBT-evenemang. Och kontaktar den lokala RFSL-avdelningen och erbjuder samarbete. HBT är inte någon höger-vänster-fråga utan handlar om centrala mänskliga rättigheter.

Jag är dock kritisk emot att RFSL-Malmö i höstas samarbetade med Kvarnby folkhögskola i samband med Regnbågsfestivalen. Stället är generellt till för grupper som är till vänster om s. Att ha samarbete med föreningar med koppling till m eller s (eller andra "mainstreampartier) är en sak. Men när man samarbetar med Kvarnby folkhögskola blir det en för tydlig slagsida åt vänster. De tidningar som låg framme där var bara sådana med budskap som "avskaffa kapitalismen". Men återigen hoppas jag att folk i "borgerliga" studieförbund och föreningar börjar konstatera värdet av ett samarbete (där sådant saknas) med HBT-föreningar.

För övrigt har Malmö äntligen fått ett ställe som vänder sig främst till HBT-personer och som har öppet mer än 2-3 dagar i veckan. Q-bar (nära Triangeln) har öppet tisdag-lördag med olika teman för musiken respektive dag.

Någon kanske fråga varför jag är lokalpatriotisk idag. Mitt svar är att jag kände för det. Ni HBT-bloggare som bor på andra orter kan också på era bloggar lämna lokalpatriotiska tips. Som sagt gillar jag som liberal konkurrens. :-)

1 kommentar:

  1. Visst är det bra att ha konkurans. Men vad som verkligen saknas är ett ställe för HBT seniorer. Vi som kanhända passerat både de 50 och 60 vi vill nog istället för att gå ut på ett disco på fredag eller lördag ha ett eller flera ställen öppet alla veckans dagar där vi i avslappnad och positiv HBT miljö kan få en bit mat eller bara slinka in på en öl eller ett glas gott vin och få en möjlighet till att umgås med HBT personer i vår egen ålderskategori. Varför ingen krögare vare sig i Malmö eller Lund nappat på en sådan ide det har jag lite svårt för att förstå. Ty trots allt så är vi ju en stor "Rosa ekonomisk grupp" när allt kommer omkring. Så en ganska god förtjänst blir det säkert bara någon eller några krögare vågade satsa seriöst på oss.

    Tommy Paulsson Molin
    e-mail
    t.molin@yahoo.se

    SvaraRadera