fredag 20 februari 2015

Israel.


Israel väljer nytt parlament 17 mars 2015.

Jag står upp för Israel och det har jag alltid gjort sedan jag blev politiskt medveten som 12-åring 1978.

Israel är verkligen inte perfekt, inte något annat land heller. Ingen av oss människor är perfekt heller. Den nuvarande högerregeringen där är en olycka och borde enligt mig ersättas av en liberal-vänster-regering. Palestinier blir kränkta på Västbanken och för det förtjänar Israels regering skarp kritik. Det är synnerligen negativt att landet ännu inte infört möjlighet till borgerliga äktenskap eftersom ortodox-judiska partier i diverse regeringar stoppat det. Både samkönade och olikkönade par som vill ingå icke-religiösa äktenskap och få dem juridiskt accepterade måste åka utomlands. Men Israel är ofantligt bättre än någon av övriga länderna i Mellanöstern.

I en region med diktaturer så är Israel det enda land som har gay-parader, jämställdhet, en frän media som granskar statsministern och där högsta domstolen ibland ger utslag som går emot regeringen. Det är faktiskt unikt i den regionen. Israel, med sina många fel och brister, är det enda landet som står upp för västerländska frihetliga värderingar.

Och ska jag hylla landet blir det med den här låten. David D´ors I believe (Youtube) från Eurovision song contest 2004. Det hade varit enklare att ta fram Halleluja från 1979 men det vore alltför konventionellt och också för konservativt.

Lyssna på det. Det här är Israel. En välklädd man (vilken snygg kostym) som sjunger i falsett-sång (jag föredrar maskulina män men nu handlar det om musik) medan det finns kör-flickor i kort-korta kjolar. I inget annat land i Mellanöstern hade ett sådant nummer varit möjligt. Och delar av sången är på hebréiska.

Israel. Jag både älskar och hatar dig. Mest älskar jag dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar