måndag 16 februari 2015

HBT-kultur. Nånting måste gå sönder.


När jag lånade boken Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats (2010) av Eli Levén var den så dålig att jag lämnade den efter några sidor och avstod från att recensera den. Nu har det gjorts en film baserad på boken. Och den är bättre.

Nånting måste gå sönder (2014) av Ester Martin Bergsmark handlar om transpersonen Sebastian som håller på att bli Ellie. Hen möter Andreas och de blir förälskade i varann. Men Andreas får noja så småningom - "jag är inte bög" förklarar han. "Det är inte jag heller" kontrar Sebastian-Ellie.

Filmen har flera viktiga teman. Vad är kön egentligen? Biologi eller identitet? Både och? Eller kanske en del inte måste identifiera sig i en grupp? Är en cis-man bög om han är ihop med en trans-kvinna som har en manskropp? Det är alltså en angelägen film med ett viktigt ärende.

Explicita sex-scener.

Tyvärr håller den konstnärliga kvalitén inte i varje del. Saga Becker förmedlar skickligt ambivalensen men också beslutsamheten hos Sebastian-Ellie. Och visst är en del scener berörande. Filmen är verkligen inte tråkig men ibland blir det för mycket stereotyper och för mediokert.

Det är en del explicita sex-scener (har nog sällan funnits så mycket naket i en svensk mainstream-film sedan 1970-talet då det nästan var "obligatoriskt"). Men även när det gäller erotiken blir den sådär.

Ett intressant tema men konstnärligt blir det bara strax över det mediokra.

Trailer (Youtube) till filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar