tisdag 23 oktober 2018

Riksdagen bör starta ny flyktingutredning.



Jag har förklarat att jag är närmast Liberalerna och Kristdemokraterna inom invandringspolitiken.

Kd har som paroll.

"Det behövs både hjärta och hjärna i flyktingpolitiken.

Liberalernas paroll är.

"Flyktingpolitiken bör präglas av både humanism och realism".

Själv har jag lanserat parollen.

"Flyktingpolitiken ska vara stram men inte omänsklig".

Vi använder olika retorik men menar egentligen samma sak. Vi ska inte återvända till kaoset hösten 2015. Men pendeln svängde för långt åt andra hållet.

Riksdagen bör senare i höst starta en utredning om en långsiktigt hållbar flyktingpolitik.

Om att möjliggöra familjeåterförening även för icke-konventionsflyktingar men där de som redan fått asyl vanligen ska få försöjningsansvar. Att låta asylsökande få stanna om det finns synnerliga eller särskilda skäl berör relativt få personer, men många är HBTQ-personer. Jag vill där ge ett kompromissförslag till s och m. 

Låt oss inte göra det bästa till det godas fiende. Jag kan acceptera att det bredare "särskilda skäl" inte återinförs om det snävare "synnerliga skäl" blir en möjlighet igen. Just nu får Migrationsverket skäll för omänskliga beslut, men det finns ingen säkerhetsventil de kan hänvisa till som förr. Det är politiker som har ansvaret.

S och m bör gå c, l, kd, v och mp till mötes i en kompromiss.

Kd-ledaren Ebba Busch Thor har förklarat att kravet om rätt till familjeförening, som de drivit senaste åren, "inte är aktuellt". 

Really? Nu låter de precis som sossar och moderater. Precis som att vi inte fattar att det bara handlar om att  ni ska få sd-stöd i en regeringsomröstning.  Det här visar just att sd inte ens behöver maila kd-ledningen för att påverka dem. Bara risken att Åkesson mailar dem gör att kd viker sig.  Så var det med att kd "skulle stå upp för sina värderingar.".... ". M var i alla fall hederliga nog att ha samma flyktingpolitik före som efter valet.

Uppdatering 1.

För några år sedan kommenterade jag att jag är närmast s, l och kd inom invandringpolitiken.

Sedan dess har både s och kd svängt i ena diket tillsammans med m och sd. I andra diket finns v, mp, fi och delvis c. Jag beklagar verkligen polariseringen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar