tisdag 9 oktober 2018

En sommardag 2002 blev jag "etta på listan" i Dagens nyheter.


Jag fick en helsida i Sveriges största morgontidning, Dagens nyheter. Inte ens dåvarande fp-ordföranden Lars Leijonborg klarade det 2002.

Det var på vinst eller förlust jag kontaktade Dagens nyheter en sommardag 2002. Jag hade nästan ingen erfarenhet av kontakt med media. Det skulle jag få när jag senare samma år blev hyfsat ledande lokal fp-politiker i Malmö.

- Alltså jag vet inte hur det fungerar när man lämnar en rapport till en tidning.
- Vi kommer inte betala för det, det kan jag kommentera.
- Ok, men jag vill ändå ni kollar om ni är intresserade av att göra en artikel av den. 

Bästa stunden i min "politiska karriär".

Visst hade det varit kul att få en tusenlapp men det var ju inte därför jag kontaktade Dagens nyheter. Mitt förstahandsval från början var Sydsvenska dagbladet, eftersom jag bor i Malmö hade det ökat möjligheten till en artikel. Men jag ville nå ut till rikspolitiker. Visst var det kaxigt. Kvällstidningar prioriterar ofta inte sådant. Att jag valde Dagens nyheter istället för Svenska dagbladet var för att jag är närmare dess liberala redaktion politiskt.

Sedan väntade jag. Var egentligen inte nervös eftersom jag inte förväntade mig att det skulle bli annat än möjligen en notis. Det blev en helsida. Det var sanslöst. Det är den bästa stunden i min "politiska karriär". Jag visste att även folk på regeringskansliet kommenterade "här är en artikel om homorättigheter i Dagens nyheter, du kanske kan läsa den senare".

Erbjudande om förhandsrätt.

Nästa år blev det en ny artikel om än inte en helsida. Och det var efter det som det blev något komplicerat att kontakta Dagens nyheter för att erbjuda dem förhandsrätt om att publicera en artikel om min senaste HBT-rapport. Jag måste "sälja in" varje ny rapport till redaktionen. De var med ett undantag vänliga så det var inte det. Utan väntan. Jag kollade min dator typ en gång i timmen. Och när de väl mailat mig kollade jag det först flera timmar senare. Det värsta är inte att de några få gånger meddelat "tack för mailet men i år avstår vi från att att göra en artikel av din rapport" utan just väntan på om det blir en artikel. 

Har haft 16 "hits".

Det har blivit 13 artiklar i Dagens nyheter och 5 (två av dem om samma rapporter som i Dagens nyheter) artiklar i andra tidningar, Kvällsposten, Sydsvenska dagbladet, Qx och RFSL:s tidigare tidning Kom ut. Eftersom jag älskar musik vill jag referera till det. Jag har haft 16 "hits". En sommardag 2002 blev jag "etta på listan". Det har jag inte fixat igen. Men vilken känsla det var.

Senaste 2 somrarna har jag inte erbjudit Dagens nyheter "förhandsrätt" till publicering av min senaste HBT-rapport. Jag har redan bevisat tillräckligt att jag kan göra intressanta rapporter. Men det är möjligt att jag gör det igen senare. "En come-back" är vanlig inom musik-branschen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar