lördag 27 februari 2016

Ska Moderaterna flirta med främlingsfientliga?


Utdrag (ungefärligen) från programmet för Nya Moderaterna i Skåne inför valet 2014 om invandringspolitiken.
.... Vi tycker inte det viktigaste är var folk kommer ifrån utan vart de är på väg....
Sällan har ett parti fångat den liberala visionen så väl som där. Ni som följer min blogg vet att jag verkligen inte är politiskt korrekt. Jag meddelade i slutet av förra året att jag vill att Sverige ska införa en stram flyktingpolitik närmaste 10 åren. Mer av nödvändighet än att jag gillar det. Min vision på sikt är fri invandring, men det är en utopi idag

Moderaterna har senaste året lämnat förslag om en åtstramad flyktingpolitik. I allt väsentligt stödjer jag deras förslag. När sd-sympatisörer lätt skadeglatt hävdat att m kopierat deras flyktingpolitik har jag ibland skrivit något raljerande.
M är för stram flyktingpolitik, internationalister och emot främlingsfientlighet.
Sd är för stram flyktingpolitik.
Högerpopulism från ledande m-politiker.

Inte för att jag är moderat - har inte koppling till något parti - utan för att visa att de två partierna har olika utgångspunkter även om de ibland nu råkar hamna i sak politiskt nära varann. Hanif Bali är en intressant integrationspolitisk debattör. Han vågar gå emot pk-ängsligheten trots att han själv kommit som ensamkommande flyktingbarn. Han har varit riksdagsledamot i flera år och blev invald i partistyrelsen förra hösten. Bali förtjänar alltså verkligen att granskas. På Facebook - där han inte sällan publicerar kloka saker - lämnade han följande kommentar igår om melodifestivalens sista deltävling.
Tycker att det är djupt exkluderande av Gina Dirawi och Sarah Dawn Finer att byta ut Norden mot jorden. Tänk dig alla utomjordingar som blir kränkta och exkluderade. De borde sjunga "Jag vill leva, jag vill dö i universum". Fast det är i sin tur exkluderande mot de från parallella universum. "Jag vill leva, jag vill dö i ett universum" är inte diskriminerande mot någon. Själv skulle jag vilja ändra texten till kort och gott: "Jag vill dö" - för jag orkar inte med detta ängsliga flummandet längre.
Hanif Bali lämnar där en kommentar som faktiskt inte är värdig en ledamot i partistyrelsen i m. Men den fick givetvis beröm från sd-folket. Att Bali själv har ursprung från Iran ger inte honom något frikort att vara hur högerpopulistisk som helst och slippa kritik för det efteråt.

Nu finns musik-inslaget  på Youtube. Det som triggat en massa "nationalister" att känna sig kränkta och förklara hur fel sådant här är.

Mina kommentarer är följande.

1. Det här är kultur och ingår i den konstnärliga friheten. Det är inte så att saker som görs i nya versioner inom kulturen måste vara exakta kopior av originalet.
2. Det är förmodligen första gången Melodifestivalen gör en hyllning till Sverige och dess invånare.
3. Av de två programledarna igår har en av dem, Sarah Dawn Finer, judiskt ursprung och den andra, Gina Dirawi, palestinskt. De vill visa att man kan vara vänner trots det. Att en av dem sjöng på hebreiska och den andra på arabiska symboliserade det.
4. Samerna är en historiskt förtryckt minoritet i Sverige - det handlade om att markera att även samer är en del av vårt land.
5. Eurovision song contest har alltid handlat om att förena folk från olika länder, att tävla med sånger istället för i krig.
6. Visst hade man kunnat valt en blond man i svensk folkdräkt som i några minuter sjungit nationalsången. Men konstnärligt hade det blivit ett tråkigare nummer. Precis som det blivit ett tråkigare nummer om Gina Dariwi skulle sjungit svenska nationalsången på arabiska. Det handlar om att göra en konstnärlig bedömning, inte om att vara negativ till svensk traditionell kultur.

Gränsen för en värdig debatt.

Det är positivt att debatten blivit friare om migration, flyktingar och integration senaste året och i synnerhet senaste månaderna. För problemen är betydande (det är just problem och inte eufemismen "utmaningar" som ofta används i det politiska språket). Sverige har blivit mer likt övriga Europa där. Men det finns en risk att etablerade svenska partier går för långt åt andra hållet.

Trots neråtgående trend just nu kommer sd bli ett centralt parti i debatten framåt riksdagsvalet 2018. Just eftersom flyktingpolitiken med all säkerhet förblir i fokus. Jag är alltså för en stram flyktingpolitik närmaste åren och vill även att det ska bli ett krav att kunna svenska (eller något av de fem officiella minoritetsspråken) för att få bli svensk medborgare.

Men det finns givetvis en gräns för en värdig debatt och en risk för att även partier och politiker utanför sd öppet flirtar med främlingsfientligheten i ivern att (åter)-ta sympatisörer från sd. När en ledande m-politiker (som faktiskt kan bli minister om det blir en borgerlig regering 2018) tydligt hånar Sveriges television för att de gjort ett fint scennummer om mångfalden av människor - då har den gränsen passerats.

Så kalla mig PK då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar