måndag 18 maj 2015

Fungerar s-styrda justitiedepartementet som det ska?


Igår fick Socialdemokraterna i en Sifo-mätning 25,9 %. När socialdemokratiska kända politiker i media skulle kommentera siffrorna var det vanligt att framföra "regeringen är för passiv och otydlig". Den här bloggen är partipolitiskt neutral och tar inte ställning för eller emot Socialdemokraternas politik generellt. När det gäller HBTQ-politiken är för övrigt sossarnas politik bra. Inte perfekt men bra. Men s har också ett ansvar att faktiskt försöka genomföra de reformer som s och mp gemensamt är positiva till.

Jag har en fungerande kontakt med mp-styrda kulturdepartementet (som har ett generellt ansvar för HBTQ-politiken inom regeringskansliet) och s-styrda social- och utrikesdepartementet. Men när det gäller s-styrda justitiedepartementet har det varit och är problem.

S och mp lovade före valet att utreda båda reformerna.

25 februari mailade jag justitiedepartementet om regeringen planerar att 2015 tillsätta utredningar om att införa ett tredje juridiskt kön samt om barn ska kunna få fler än två vårdnadshavare. RFSL arrangerade inför riksdagsvalet en partiledardebatt 1 augusti 2014. Aftonbladets sändning av den finns ännu kvar. Socialdemokraternas ordförande Stefan Löfven förklarade i partidebatten att han vill utreda införande av möjligheten att tillhöra ett tredje juridiskt kön. Socialdemokraterna HBT-politiske talesperson Jonas Gunnarsson bekräftade någon dag senare att det är Socialdemokraternas officiella åsikt, en sådan utredning är också Folkpartiet positivt till. Bland riksdagspartierna har sedan tidigare Miljöpartiet och Vänsterpartiet tagit ställning för reformen. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är för att barn bör kunna få fler än två vårdnadshavare. Och Stefan Löfven meddelade i RFSL:s partiledardebatt att en utredning av reformen bör startas.

Sedan skickade jag flera påminnelsemail veckorna efter. Inget svar från regeringskansliet förrän Kristian Brangenfeldt (s) som är pressekreterare åt den socialdemokratiske justitieministern Morgan Johansson (bilden) mailade bla. följande 20 mars.
Om du skickar frågan till mig ska jag försöka ge dig ett svar.
Inget besked efter nästan tre månader.

För att försäkra mig om att svaret inte skulle dröja för länge mailade jag tillbaka bl.a. följande.
Jag förväntar mig inte några långa svar, bara att regeringskansliet officiellt informerar hur långt processandet av de två reformerna kommit inom regeringskansliet. Sedan hoppas jag givetvis att ni kan lämna besked om att ni kommer starta utredningar om reformerna.
Sedan väntade jag några veckor och därefter började skicka flera påminnelsemail igen. 21 april återkommer Kristian Brangenfeldt och förklarar att mitt mail kommer att besvaras. Sedan har det gått nästan en månad till utan att det hänt något. Det är faktiskt helt oacceptabelt att jag som driver en blogg för HBTQ-rättigheter inte inom ca tre månader kan få något besked om ifall regeringens ens planerar starta utredningar 2015 om ett tredje juridiskt kön och om barn ska kunna få fler än två vårdnadshavare.

När det gäller bilden av Morgan Johansson är den hans officiella från regeringskansliets hemsida. Ministrar försöker hitta bilder som är fördelaktiga. Men Morgan Johansson ser ut som en strulig tonåring som fått veta att han fått sänkt månadspeng. Om det här var din bästa bild av dig själv Morgan vill jag inte veta vilka som var sämre. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar