söndag 10 februari 2019

Liberalerna och cannabis.




"Får bara en konstig bild i huvet...... En "svenne" som dansar runt "stången" till ryska nationalsången .... iklädd lederhosen ..... med kniven i högsta hugg..... !?"

En kommentar i Liberalernas interna forum efter att jag meddelat att jag har ursprung från tre länder, Sverige, Finland och Österrike och tycker den ryska nationalsången är vackrast. Jag påpekade att kommentaren visar att för mycket alkoholkonsumtion ibland inte är bra men att det är roligt. Lederhosen vägrar jag bära, men knivar viftar jag ofta med. ;-)

Folk i l är inte så PK som en del tror.

När jag gick ut i L-Skånes interna forum med att jag vill utreda att legalisera cannabis förväntade jag mig kritik. Men icke. Det betyder givetvis inte att de flesta måste hållit med mig men att de inte tyckte det var prioriterat att stoppa en sådan utredning. Den enda reaktionen var från en annan l-medlem "varför inte legalisera heroin också?". ;-)

Alltså, jag hade förberett mig på en tuff debatt om cannabis. Individens frihet etc. Istället måste jag förklara varför inte "tunga" droger ska legaliseras.

 

Uppdatering 1.

L i Skåne driver inte att det ska utredas att legalisera cannabis.

Det gör däremot jag. Och min bedömning är att l-Skåne inte skulle motsätta sig en sådan förutsättningslös utredning. Att möjligen skaffa samma policy som flera delstater i USA skaffat. Mitt tips är att de flesta l-politiker i Skåne är emot legalisering av cannabis, de har fel.

Ska cannabis legaliseras ska det givetvis vara noga reglerat. Att legalisera "tung" narkotika är en mycket udda åsikt i l men det finns några få individer som tycker det.

 

Uppdatering 2.

I fp-Malmö hade vi en lång debatt 2004 om vi skulle göra ett pressmeddelande om att utreda legalisering av cannabis.

Majoriteten i den lokala styrelsen var i sak för en sådan förutsättningslös utredning. Debatten handlade främst om hur reaktionerna skulle bli i media. Fp-l har många sympatisörer bland lärare och de har ibland erfarit de negativa sidorna av cannabis bland elever (givetvis ska dock inte minderåriga få köpa det om det blir legaliserat). Efter en timmes debatt beslutade vi enhälligt att inte göra det där pressmeddelandet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar