torsdag 7 februari 2019

Jan Björklund (l) ska avgå som partiordförande.





Helds HBT-nyheter är en partipolitiskt oberoende blogg. Men jag är medlem igen i Liberalerna. Det gör det något komplicerat att recensera Jan Björklund.

Tro inte det här bara ska bli en hyllning till honom. Björklund är ibland lätt arrogant även om han verkar blivit ödmjukare så småningom. Vi var båda medlemmar i Folkpartiets (idag l) centrala integrationsråd för ca 15 år sedan. Vår attityd var artig gentemot varann. Närmast samarbetade jag med Mauricio Rojas. Och det är ingen tvekan om vilken jag skulle tagit en festkväll med. Rojas var en lyssnande människa. Han utmålades ibland som främlingsfientlig i media vilket inte stämde. Mauricio kommenterade aldrig negativt om någon minoritetsgrupp.

Påverkat s.

När det är framfört konstaterar jag att Jan Björklund är en av de bästa debattörerna i svenska riksdagen. Han har tagit fighten emot högerpopulismen. Varit engagerad för EU-samarbetet. När det gäller den ekonomiska politiken har han dock varit för långt åt höger.

Men främst har Björklund förändrat debatten om skolpolitiken. Att varje unge har rätt till en bra utbildning. Varit så envis att det t.o.m. påverkat Socialdemokraterna så småningom.


Uppdatering 1.

Jag vill nominera Nyamko Sabuni till ny l-ordförande.

Ni som följer min blogg vet att jag ogillar identitetspolitik. Det handlar inte om att hon är svart och kvinna.

Jag har mött Nyamko Sabuni på partikonferenser. Hon är en komplex person. Tydlig i sina värderingar, beredd att ta fighter men också lyssnande. Hon har kommenterat att när januariavtalet finns ska det följas men att l också ska närma sig m och kd.

Debatten i media om att Liberalerna kanske lämnar januariavtalet om man byter partiledare är något absurd.

Partirådet har meddelat sitt beslut. För att ändra det krävs det ett beslut vid Liberalernas landsmöte (kongress) i höst. Det är liksom inte något en ny partiledning kan avgöra. Jag var i november för att släppa fram en m-kd-regering. Men när nu januariavtalet finns på plats ska det givetvis följas av alla parter. Har man tagit varann i hand gäller det.

Uppdatering 2.

Socialdemokraterna, Centerpartiet och Folkpartiet (idag l) träffade en uppgörelse om skatterna 1981.

Efter att s återigen blivit regeringsparti 1982 ändrade de ensidigt villkoren trots förhandlingar mellan de tre partierna. Fp och c vägrade att träffa nya uppgörelser med s 1983-1985. Det är så det fungerar. Håller du inte avtal vill färre göra nya dealar med dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar