onsdag 21 januari 2015

Jag har varit "gay-aktivist" i 25 år och det har varit värt det.




25 år. Ett kvarts-sekel.

Jag har varit gayaktivist så länge. I någon mening.

Minns ännu när jag gick förbi gay-caféet i Lund (då var jag student i staden), Café Gan. 1990.

Så många gånger jag gick förbi (och kollade att ingen jag kände skulle se mig just där, min hemlighet som jag då inte hade berättat för någon släkting). Men till sist tog jag mod till mig. Jag minns ännu när jag gick genom gården, tveksam, ner till ett café på andra sidan. Vilka människor skulle finnas där? Jag blev närmast lättad att de där bögarna och flatorna verkade vara ungefär som mig själv.

Vara ärlig emot sig själv.

Min pappa dog i en bilolycka för nästan exakt 25 år sedan. Januari 1990. Vi hade inte nära kontakt men träffades ibland. Och efter hans död konstaterade jag att vi kanske inte alla lever till vi blir ca 80 år. Något vi ofta tror i vår ungdom. "Det här är mitt liv och jag måste leva det som jag vill" konstaterade jag. Det påskyndade min process att närma mig gayrörelsen.

Där i Lund en kall februarikväll 1990 startade en resa som fått mig att få reportage publicerade 11 år i DN. Något som jag då inte trodde var möjligt. För mig var målet då bara att vara ärlig emot mig själv.

1991 gjorde Pet shop boys sin singel Was it worth it?. Först något år senare skulle de helt lämna garderoben och komma ut som bögar men alla vi i "homorörelsen" fattade vad låten egentligen handlade om.

Och det är klart det har varit värt det.

Inte för att det varit enkelt. Det fattade jag redan februari 1990 när jag gick över gården till ett gaycafé i Lund. Men är livet enkelt för någon oavsett sexuell läggning och könsidentitet? Det viktiga måste vara att vi är ärliga emot oss själva. Att vi står upp för allas lika rätt och värde oavsett vad. Gör vi det kanske världen blir något enklare. Det kan tyckas vara naivt. Men jag vet att jag förändrat människors attityder senaste 25 åren.

Och kom ihåg.

Våra största segrar inom HBTQ-rörelsen internationellt ligger framför oss.

Was it worth it - Pet shop boys (Youtube). En video som visar den mångfald av människor som finns, även transpersoner trots att det 1991 sällan var någon samhällsdebatt om den gruppens rättigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar