torsdag 19 juli 2018

Fel att förbjuda nazistiska vidriga föreningar som Nordiska motståndsrörelsen.



Först vill jag citera välkände liberale anti-nazisten Torgny Segerstedt som strax efter Adolfs Hitlers tillträde som rikskansler i Tyskland 1933 i en kolumn kommenterade bl.a. följande.
.... Att tvinga all världens politik och press att sysselsätta sig med den figuren, det är oförlåtligt. Herr Hitler är en förolämpning....
Jag håller med. Nordiska motståndsrörelsen är tack och lov en perifer grupp. Men de har hamnat i centrum för vad som hände vid Almedalsveckan. Även det är närmast oförlåtligt.
.... Sticks and stones may break my bones, but words will never hurt me....
Även det fördomsfulla bör tillåtas.

Det är en välkänd barnramsa i USA.  Från det land där yttrandefriheten värnas mest. I en barnramsa är det enkelt. I verkligheten är det mer komplicerat. För visst kan ord såra mer än slag ibland. Men i en västerländsk demokrati bör även det fula, skitiga och fördomsfulla tillåtas. Annars är yttrandefriheten inte värd sitt namn. Jag är själv närmast yttrandefrihetsfundamentalist.

Nordiska motståndsrörelsen är ett vidrigt parti. Men om de förbjuds kan de bara bilda ett nytt parti som kallar sig Svenska motståndsrörelsen och då måste rättsprocessen starta igen. Blir de fällda trots det kan de starta partiet Ariska motståndsrörelsen etc. Dessutom riskerar det att förvärra martyrskapet bland de egna i naziströrelsen.

Rättsväsendet måste bli tydligare emot nassarna.

Föreningsfriheten är stark i Sverige. Den bör vi värna. Men trots det har vi ett problem. Jag har varit gay-aktivist i nästan 30 år och aldrig varit med om något liknande. För första gången någonsin har jag slagit larm till Sveriges enhet för bekämpande av våldsbejakande extremism och fick ett vänligt tack för det. Nordiska motståndsrörelsen bedriver just nu lågintensiv terror emot bl.a. RFSL och Pride-aktivister.

Rättsväsendet i hela sin kedja måste visa de här gossarna (för det är nästan alltid män) att de inte får trakassera andra. Där finns det tydligen brister idag.


Uppdatering 1.

Demonstrationsfriheten gäller även för islamister.

Någon frågade mig om jag även ville tillåta IS-supportrar att demonstrera i Sverige. Min kommentar blev att de ska få göra det. Jag avskyr islamister också men vi har demonstrationsfrihet i Sverige. Begås det brott vid demonstrationen bör polisen hantera det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar