torsdag 21 november 2013

Jimmie Åkesson (sd) kommer ut som homofientlig.


 


Imorgon startar Sverigedemokraternas landsdagar (kongress). Partiet ska bl.a anta en EU-valplattform (där HBT-rättigheter inte är med, varken positivt eller negativt kommenterat). Dock kan vi konstatera att sju av riksdagens åtta partier är för att EU bör införa ett direktiv om att alla medlemsländer bör ha lagar inom i princip alla samhällsområden när det gäller att motverka diskriminering p.g.a. sexuell läggning och könsidentitet. Eftersom även Piratpartiet och Feministiskt initiativ stödjer det betyder det att av Sveriges 10 största partier är sd ensamma om att tveka om de reformerna som skulle få en betydande positiv effekt i många HBT-personers vardag om de blev genomförda. Bland de 10 partierna är sd och kd ensamma om att vara emot att Sverige ska jobba för att alla unionens länder ska juridiskt erkänna samkönade äktenskap om ett svenskt par flyttar till ett annat EU-land.

Expressen avslöjar skiss till kapitel i bok.

Expressen publicerar idag ett utkast till ett kapitel i sd-ordföranden Jimmie Åkessons bok Satis polito. Åkesson valde dock att inte att ta med det. Men det avslöjar något om hans egna värderingar. Av texten framgår att den är skriven efter att m beslutade bli för en könsneutral äktenskapslag. Jimmie Åkesson försöker tona ner det med att skissen är gammal men den är förmodligen från 2008. Då hade han varit ordförande i partiet i tre år, någon "ungdomssynd" bör det inte betraktas som.
Heteronormativt tolerant (formulering…) Sverigedemokraterna har inte precis profilerat sig som de främsta ivrarna för att HBT-anpassa det svenska samhället. Själv blev jag flera gånger, under min tid som ungdomsförbundets ordförande, citerad och sågad i homotidningen QX efter att jag i mina veckobrev kommenterat homolobbyns framfart, bland annat i frågan om homoadoptioner. Kanske formulerade jag mig väl vasst emellanåt, men det är – tyvärr – också vad som krävs för att man ska kunna bryta igenom det rådande medieklimatet. Det är också, har jag fått för mig, tillåtet att vara vass när man är ungdomspolitiker. Jag vill ändå betrakta mig som tämligen tolerant i de flesta avseenden och de HBT-relaterade frågorna är egentligen inget undantag från det. För att tala ren svenska: Jag bryr mig inte ett dugg om vad som sker privat och i samförstånd mellan två vuxna människor så länge ingen tar skada av det. Under den förutsättningen är andra människors kärleksliv inte min eller någon annan politikers ensak. Det betyder inte nödvändigtvis att jag, som representant för den så förhatliga heteronormen, någonsin kommer att förstå mig på homosexuell kärlek. Det är nog inte meningen att jag ska göra det och det är heller inte nödvändigt för att jag ska hysa samma mänskliga respekt för homosexuella som för andra. Det betyder inte heller att jag uppskattar Jonas Gardells billiga böghumor. Tvärtom, hade jag varit homosexuell hade jag förmodligen aldrig tillåtit en sådan typ agera självutnämnd representant för mig. Snarare hade han och det han representerar hållit mig kvar i den berömda garderoben livet ut. Jag tror för övrigt att det är viktigt att betona just detta, att de flesta homosexuella inte är som de smaklösa figurerna i Prideparaden. Åtminstone inbillar jag mig att de flesta homosexuella lever tämligen normala Svenssonliv. Så, vad är då politikerns ensak? På senare tid har frågan om könsneutrala äktenskap blivit aktuell, inte minst sedan 2007 års moderatstämma instämde i kraven på en genomgripande lagändring. Under min tid som politiskt medveten har två homodebatter av liknande dignitet klarats av ñ den om partnerskap och den om homoadoptioner. Varje gång har homolobbyn gått segrande ur striden och Beskriva varför könsneutrala äktenskap är fel… Det innebär dock inte att jag, som politiker, har någon skyldighet att legitimera normavvikelser genom särlagstiftning.
Sd internt splittrade.

Att Sverigedemokraterna är allvarligt splittrade när det gäller attityder till HBT-personer är väl ingen hemlighet. Dels finns det en ultrakonservativ kristen falang som närmast hatar samkönade relationer, sedan finns det människor som är islamofober (och verkligen är det, islamofobi används annars slarvigt som beteckning ibland) och främlingsfientliga men är liberala när det gäller sexualpolitik. Mitt emellan de två grupperna står Åkesson och försöker att inte få någon av dem att bli för arga på honom. Fegt och populistiskt? Givetvis men sd är delvis ett populistparti.

Jimmie Åkesson försöker som vanligt "balansera" men här avslöjar han sig nog mer än han vill 2013. Flera av formuleringarna i skissen är stötande.
Heteronormativt tolerant...
Det där är tolerans när den är som sämst. "Jag tycker egentligen du är udda för du är homo eller bi men tillåter dig vara det". Men HBT-personer behöver inget godkännande av heterosexuella cis-personer. HBT-rättigheter är mänskliga rättigheter Jimmie Åkesson.
.... Sverigedemokraterna har inte precis profilerat sig som de främsta ivrarna för att HBT-anpassa det svenska samhället ....
Well, you can say that again... Hade sd fått bestämma hade vi inte haft könsneutral äktenskapslag, inte ens någon partnerskapslag, ja inte ens en sambolag för samkönade par. Vi hade varit kvar i situationen för 30 år sedan då två bögar eller två flator som bott ihop i 30 år betraktades som totala främlingar juridiskt.
....kommenterat homolobbyns framfart....
Formuleringen homolobbyns framfart är homofob. Låt oss testa om någon imam i Sverige framfört att judar har det för bra här p.g.a. "judelobbyns framfart". Jag är helt säker på att Åkesson, med rätta, kallat det för antisemitism.
.... den om partnerskap och den om homoadoptioner. Varje gång har homolobbyn gått segrande ur striden...
Återigen, homolobbyn. Men det som jag tycker är skrämmande med det citatet är inte det där om homoadoptioner eller ens uttrycket homolobbyn. Tolka mig rätt. All forskning visar att barn i samkönade familjer mår lika bra som andra barn. Men jag kan förstå att okunniga konservativa politiker ibland inte läst det. Det skrämmande är att Åkesson 2008 antyder att det var ett misstag att införa partnerskapslagen 1995. Nu var ju sd kraftigt emot reformen när den infördes och fram till 2004 vill de helt avskaffa den, samkönade pars partnerskap skulle bli ogiltiga juridiskt med partiets politik.

Men det här är alltså 2008. Då är Åkesson raljerande om att bögar och lesbiska faktiskt får stå inför en vigselförättare och markera sin kärlek. Det är ett tecken på "homolobynns framfart". Absurt.
Det innebär dock inte att jag, som politiker, har någon skyldighet att legitimera normavvikelser genom särlagstiftning.
Men hallå? Låt oss först diskutera normavvikelser. Sverigedemokraterna avviker ju kraftigt från den generella svenska normen att ta avstånd från främlingsfientlighet och HBT-negativa attityder. Är de några som är normavvikare är det sd.

Sedan särlagar. Det blir ju en helt absurd tolkning av det begreppet att hävda att om samkönade och olikkönade par får samma rättigheter så är det särlagar. De verkliga särlagarna är ju när olikkönade par har fler rätttigheter juridiskt än samkönade par. Här förfaller Åkesson till samma nivå som den kristna högern har i USA, att reformer för samkönade par kallas "special rights for homosexuals".

Sd är för diskriminering av HBT-personer.

Det är möjligt Åkesson modifierat sina åsikter något om det här senaste 5 åren. Men det här skrevs alltså av honom som ordförande för ett parti och när han varit politiskt aktiv i sd i mer än ett decennium. Att sd och Jimmie Åkesson vill juridiskt diskriminera samkönade par när det gäller adoptioner, och för lesbiska kvinnor inseminationer, är ingen nyhet.  Inte heller att de vill återinföra tvångssteriliseringar av transsexuella som vill byta kön juridiskt.

Men att Åkesson använder uttryck om att juridiskt erkänna samkönade relationer som "legitimera normavvikelser genom särlagstiftning" är stötande. Men ärligt. Tror inte Åkesson är "rädd för bögar". Gissar att han inte skulle ha problem om någon gäst i hans hem vore homosexuell. Men homofientlighet handlar inte bara om sådant. Det handlar om nedvärdering av samkönade relationer.

Åkesson kastade masken och kom ut ur garderoben som homofientlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar