torsdag 23 maj 2019

Kd ansluter sig till sd i EU-politiken och sviker HBTQ-rättigheter.


RFSL har publicerat en rapport om vad olika partier tycker inom HBTQ-politiken i  EU.

Först vill jag förtydliga att jag inte kritiserar att kd vill ta väljare från sd. Det vore tjänstefel om ett riksdagsparti inte hade den viljan. T.o.m. mp och v har förlorat till sd senaste åren. Ofta s.k. proteströstare. Om man tycker de är så depraverade människor att man inte vill vinna tillbaka dem genom att presentera ett alternativ har man inget i politiken att göra.

Men det finns något negativt med kd just nu.

Fredrick Federley
(c), själv öppet homo, gjorde en galen debattartikel om att kd inte kan välja mellan diktatur och demokrati. Han har, med rätta, fått kritik för det. Men i en kommentar i en radiodebatt med kd-politikern Johan Ingerö lämnade han en intressant kommentar.

"Jag tycker kd är demokratiska idag men är oroad vart partiet går".

Låt mig förtydliga en sak. Jag har verkligen haft tuffa debatter med kd-politiker men självklart är de för demokrati och det lär inte ändras närmaste åren. Ebba Busch Thor har internt varit engagerad för att göra partiet HBTQ-vänligare.

Nu svänger kd.

2014 var partiet för att svenska samkönade äktenskap och partnerskap skulle erkännas i alla andra länder i unionen. Att sexuell läggning och könsidentitet skulle få samma skydd i direktiven emot diskriminering som kön och etnicitet. Nu är budskapet det motsatta. Man byter sida till sd medan övriga riksdagspartier är på andra sidan. Kd förtjänar skarp kritik för det.

Det betyder inte kd blivit mer intoleranta (tvärtom). Däremot mer nationalistiskt. Men solidaritet kan inte stanna vid Trelleborg.


Uppdatering 1.

Jag kommer aldrig att rekommendera eller avråda bloggbesökare från att rösta på ett visst parti.

Det finns säkert en del HBTQ-personer som planerar rösta på sd och kd av andra orsaker än HBTQ-politiken. Trots att de har en dålig HBTQ-politik. Det är givetvis ok.

Men som gay-rörelsen i USA haft som slogan i typ 50 år.

"Make an informed choice".

Jag redovisar fakta. Du väljer.


Uppdatering 2.

Mitt råd till kd-politiker är följande.

Lek inte med elden. Ni kan själva få sotiga ansikten. Nationalismen har lett till olycka för Europa. Min morfar dog som tysk soldat i Stalingrad 1942.

"Aldrig igen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar