fredag 24 maj 2019

EU-valet. Ensam är inte stark.



Det gamla svenska ordspråket "ensam är stark" har förmodligen haft en positiv roll när det gäller utvecklingen av individens rättigheter i Norden. Det ska vi vara stolta över. Men parollen gäller inte på EU-nivå. I unionen är ensam inte stark, bara ensam. Då får man kompromissa. Att ge och ta. 

Att ett land tvingas till något emot dess vilja är priset man får betala för att man själv får igenom något emot ett annat lands vilja.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.


Uppdatering 1.

Jag tvekade in i det sista som liberal-borgerlig mellan tre partier. Beslutade mig i morse. Ni kan nog gissa vilka de tre partierna är. Vilket parti det blev avslöjar jag inte här. ;-)

Men jag vidhåller att europeisk borgerlighet måste ta fighten emot inskränkt nationalism utan att för den skull vara politiskt korrekt.Att jag gått ut med att jag har tydliga borgerliga värderingar är dubbelt. Men jag vill visa att vi är många HBTQ-aktivister som kritiserar nationalismen utan att vara vänster. Att jag sedan ibland kallas "kultur-marxist" av högerpopulister må vara hänt, jag bara tycker det är komiskt. Jag är hard-core-antikommunist. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar