tisdag 26 januari 2016

Sd kallar införande av könsneutrala personnummer "konstig idé"


Kommentarerna från partierna börjar nu ramla in om deras åsikter om könsneutrala personnummer. Igår avslöjade jag att Piratpartiet är positivt till reformen. Idag har Anna Hagwall (bilden) mailat att Sverigedemokraterna är negativa. Hagwall har tidigare varit andre vice ordförande i partiet och är idag ledamot i riksdagens skatteutskott. Alltså det utskott som behandlar motioner med koppling till personnummer.
Sluta splittra samhället ännu mer med dina konstiga idéer.
En fascinerande kommentar. Inte främst för att sd är emot att införa könsneutrala personnummer (helt väntat). Utan för den vulgär-konservativa argumentationen. Dels att det blir oseriöst att hävda det är "mitt" förslag. Som om inte betydande delar av HBTQ-rörelsen faktiskt är positivt till just det här "konstiga" förslaget enligt sd. Men också för att kalla det "splittringspolitik".

Könsneutrala personnummer motverkar "splittring".

Men det är väl raka motsatsen till splittring staten i personnummer låter bli att peka ut en persons juridiska kön i en situation när hen (en transperson) försöker anpassa sig till att slippa entydigt tillhöra det. Men i Sverigedemokraternas samhälle är tydligen könsneutrala personnummer splittrande som om det handlade om att staten ger miljoner till en muslimsk förening som vill att alla kvinnor ska ha heltäckande slöja. Absurt.

Anna Hagwall är - som politiker - kanske annars mest känd för att i en intervju med P4 Dalarna inför riksdagsvalet 2014 ha framfört att kvinnor som blir misshandlade i nära relationer inte ska gnälla (sic!). Kommentaren är så obegåvad  att den egentligen inte ska behöva bemötas. Men forskning visar att en person som förtrycker i nära relation (och sådant förtryck finns i alla typer av relationer, män som slår kvinnor, kvinnor som slår män, män som slår transpersoner etc) bryter ner sin partner så att hen ofta känner sig till sist värdelös ("jag förtjänar nog det här").


Uppdatering 1.

Ännu en sd-politiker i skatteutskottet har mailat idag.

Även Olle Felten som är ersättare för sd i skatteutskottet i riksdagen har mailat nyss.
Min personliga uppfattning om könsneutrala personnummer är att det är en helt onödig ickefråga.
Det är positivt att Felten avstår från den vulgär-argumentation som Hagwall framfört. Men när det är framfört bör man fråga "onödig icke-fråga för vilka då". Jag gissar att Olle Felten är cis-person precis som jag själv är. För oss det givetvis en icke-fråga. Jag har personligen inga som helst problem med att definieras som man i mitt personnummer. Jag identifierar mig som man, är en juridisk man och har inget som helst intresse för någon androgyn person som partner.

Men politik handlar väl också om att visa solidaritet och lyssna på folk i andra situationer, här en del transpersoner. Jag trodde möjligen att i alla fall vissa sd-politiker hade den attityden.

Sd har senaste åren försökt bli närmast "Nya sd" inom HBTQ-politiken. Att ta bort det värsta HBTQ-negativa. Men hur genuin är den förändringen när en ledande sd-politiker kallar könsneutrala personnummer för "splittringspolitik?". Jag hoppas verkligen inte andra partier för fram sådan vulgär-argumentation även om de tyvärr skulle meddela de är emot att införa könsneutrala personnummer.

Som jag kommenterat i mailen till partierna har Norge häromåret genomfört just reformen om att införa könsneutrala personnummer. Och - håll i er nu sd-folk - med en regering som utgörs av Hoyre och Fremskrittspartiet. Alltså ungefär som m + sd light. Norge splittrat nu?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar