fredag 31 maj 2013

Jon.

Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.

Det här är första gången jag tillägnar en "fredagskrönika" en viss person. Men det finns orsak till det.

Bilden här av Jon är några år gammal, han har blivit äldre precis som de flesta av oss. Men Jon Voss har haft en ofantlig betydelse för HBTQ-rättigheter i Sverige. Ni som är unga förstår kanske inte det men mer om det senare i den här bloggposten.

Jag tror att det i alla aktiviströrelser finns konflikter som sällan når offentligheten. 1997 när jag var engagerad i Folkpartiet (idag har jag helt lämnat partipolitiken och är inte med i något parti) så berättade jag för partiets ombudsman i Malmö att det finns konflikter inom homorörelsen (som det hette då). Ombudsmannen som själv hade judiskt ursprung från Frankrike sa spontant "du ska bara veta hur många interna bråk det finns bland judar i Paris".

Och så är det givetvis. Det är ofta de som är oss närmast som vi tar dusterna med konkret. Jag har senaste 10 åren skickat mer kritiska mail till Jon Voss än till Jimmie Åkesson (sd). Det beror givetvis på att jag har högre förväntningar på Voss än Åkesson. Inte på att jag tycker sd-ordföranden gör mindre dumheter än ansvarige utgivaren för Qx. Hälsan tiger ofta still. Som bekant.

Jag hade ett ähhh... öppenhjärtigt samtal med Jon Voss november förra året. Där han förklarade att orsaken till att han lyssnade en halvtimme på min skarpa kritik var att han respekterar mig och mitt arbete. Jag vill hävda att jag också respekterar dig och ditt arbete.

Hyllningar kommer ofta på begravningar. Skulle du dö Jon skulle jag säkert skriva det här. Men varför ska vi vänta tills folk dör innan vi kan ge dem beröm? Du har startat det ena gaymagasinet efter det andra.

Jon kom ut redan 1978 i Dagens nyheter. Blev involverad i tidningen Revolt som då var ähhh... ganska frispråkig när det gäller att publicera bilder av nakna män. Men han startade senare också egna tidningar som var mer "seriösa" bl.a. Reporter och senare Qx. Dock hade Reporter typ 1987 ett reportage om säkrare sex där de visade ett manligt hårigt (jo, så var modet då) könsorgan som skulle få en kondom på sig. Det hade inte funkat idag när Qx delas ut på skolbibliotek.  Qx har blivit en del av mainstreamsamhället. Och när saker ska bli integrerade måste ibland båda parter bjuda till oavsett om det handlar om invandrare eller HBTQ-personer.

Du ska ha ett erkännande för ditt arbete Jon. Idag får du ett erkännande.

Imorgon kan vi bråka om manlig omskärelse och annat igen. :-)

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

1 kommentar:

  1. Jag har skrivit en del sakliga förslag (och kritik) till QX men de svarar aldrig.

    SvaraRadera