lördag 9 februari 2013

Ta bort tvångslag mot hiv-positiva

Igår publicerade Skånska Dagbladet min insändare om att avskaffa informationsplikten för hiv-positiva. I ett pressmeddelande i samband ned Stockholm Pride 2012 tog jag ställning, efter flera års tvekan, till att informationsplikten för hiv-positiva bör avskaffas. Min insändare har även skickats till andra skånska dagstidningar men skd är först att publicera den.
Ta bort tvångslag mot hiv-positiva.

Den lag som tvingar hiv-positiva att berätta om sin sjukdom före sexuella kontaktar, även om de tillämpar säkrare sex, bör avskaffas. För mig har det här varit en svår fråga. Jag har lyssnat på debatten från båda håll och har i flera år argumenterat för att en utredning så snabbt som möjligt ska startas om informationsplikten ska vara kvar eller inte. I Västeuropa är det bara Sverige och Norge som har den här typen av lagar. Det betyder givetvis inte att det måste vara fel men det är inte givet att ett demokratiskt land ska ha informationsplikt för hiv-positiva.

I den borgerliga regeringen är Folkpartiet och Centerpartiet (med stöd av Socialdemokraterna) för att utreda om tvångslagen ska avskaffas (c är dock positiv till lagen tills en sådan utredning är klar) medan Moderaterna och Kristdemokraterna (med stöd av Sverigedemokraterna) hittills har blockerat varje initiativ i syfte att liberalisera policyn. Det är dags att fp och c tydligare offentligt argumenterar för en omprövning.

En annan orsak till att jag nu tar ställning är att bl.a. RFSL, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har hänvisat till att bara de som medvetet sprider hiv ska kunna åtalas och dömas. De hänvisar till FN:s rekommendationer. Jag vill då förtydliga att jag bestämt hävdar att även hiv-positiva som p.g.a inverkan av alkohol och/eller narkotika eller p.g.a. oaktsamhet för andras hälsa bör kunna åtalas och dömas om de tillämpar osäkrare sex. Oaktsamhet leder till straffansvar inom många andra områden inom juridiken och bör göra det även här. Däremot bör de hiv-positiva som tillämpar säkrare sex och inte fått någon fråga om de har hiv från sin sexpartner inte kunna åtalas och dömas.

Till sist handlar det här om människosyn. Och för mig som liberal också om när staten ska reglera människors privata relationer. Det finns många saker som jag som liberal tycker är oetiska utan att de för den skull bör vara juridiskt straffbara. Vi har alla ett ansvar att bekämpa spridningen av hiv. Även vi som är hiv-negativa.

Bengt Held, liberal
Malmö

2 kommentarer:

  1. Jag håller inte alls med dig.
    Det finns fler sjukdomar som
    omfattas av lagen och att göra
    undantag för just detta ser jag
    inte som logiskt.

    SvaraRadera
  2. Hej FV!

    Vilka andra sjukdomar syftar du på som är jämförbara med hiv?

    Bengt

    SvaraRadera