fredag 1 oktober 2010

Socialdemokrati i förändring.

Har idag varit på ett möte vid Regnbågsfestivalen. Om hatbrott. Anneli Svensson från RFSL, Socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm, Malmös socialkommunalråd Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) var där m.fl.

Jag kommenterade vid mötet bl.a. att Malmö stad har ett ansvar vilket nästan kom bort från mötet i ivern att tala om de nog så viktiga nationella frågorna. Framförde att Malmö stad har en tradition av att vara konservativ när det gäller HBT-frågor men också tolerant till viss del. D.v.s. det är sällan någon i vår stad som offentligt är homofob vilket givetvis delvis är bra men också gör att många politiker och andra tycker att det är en icke-fråga i den politiska debatten . Något som inte bara är positivt.

Efter debatten hade jag en diskussion med socialkommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) bl.a. om hur viktigt det är med fokus på individens rättigheter. T.ex. att även en man kan bli slagen av sin flickvän i en relation även om det vanligaste är att en kvinna blir slagen av sin pojkvän. Och om att våld i samkönade relationer äntligen blivit erkänt.

Och om att det är fel att rangordna olika typer av diskriminering som Malmö stad ofta gjort. Man har prioriterat diskriminering p.g.a. etnicitet "eftersom Malmö är en mångkulturell stad". Förutom det principiellt förkastliga att rangordna diskriminering glömmer man då bort att även många som bor i bl.a. Rosengård inte bara har invandrarursprung utan också är HBT-personer. Folk har som bekant flera egenskaper.

Jag och Katrin var egentligen ense i de frågorna. För er som inte känner till Malmös kommunalpolitik kan jag berätta att vår stad har som ansvarig Ilmar Reepalu (s), den mest begåvade men också den mest arrogante politiker Malmö haft de senaste 20 åren.

Jag vet att en del socialdemokratiska politiker följer den här bloggen. Bloggen som är icke partipolitisk. Jag ska förtydliga att jag aldrig röstat socialdemokratiskt. För mig är det för mycket stelbenthet och kollektivism. Även om jag gillar en del av s-politiken. Men jag kan som socialliberal ibland känna sympati för delar av socialdemokratiska Labour i Storbritannien och SPD i Tyskland.

Det vore mig fjärran att blanda mig i Socialdemokraternas interna debatt efter valet. De flesta s-politiker verkar vara ense om att man bör förnya sig men det är ju partiets egen omprövning. Men som liberal vill jag säga att när jag möter Katrin Stjernfeldt Jammeh konstaterar jag att det är en politiker med självdistans och integritet. En politiker som inte känner sig vara tvungen att försvara gamla system utan kan försvara även individens rättigheter. Och ompröva.

Hade fler politiker varit som Katrin. Hade det då varit möjligt för mig som liberal att rösta socialdemokratiskt i kommunalpolitiken? Det är givetvis inte möjligt att säga eftersom jag inte diskuterat med henne om en del politiska detaljer. Men jag konstaterar att där någonstans kanske en socialdemokrati som ska vara relevant även 2010 ska börja.

Att vara beredd att ompröva. Att prioritera individ före system.


Uppdatering 1.


Jag vill vara tydlig.

Ni som tycker min blogg är "informativ" men som tycker att jag "sprider islamofob propaganda". Försvinn härifrån. Jag vill inte har något med er att göra. Jag har 18 människor som följer min blogg. Om någon av er 18 har det minsta tvivel att jag inte är emot islamofobi vill jag att du direkt avslutar ditt följande av min blogg. Att ni stannar kvar tolkar jag som att ni faktiskt respekterar min retorik och accepterar definitivt inte något gnällande om vi skulle ses. Du har ditt val. Sluta följa min blogg om du är så sjukt inskränkt att du fått för dig att jag är islamofob. Sök då hjälp. Men främst - jag vill inte ha något som helst med dig att göra. Försvinn härifrån. Så enkelt är det med det. Starta en egen blogg. Jag vill du försvinner. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar