fredag 1 oktober 2010

RFSL censurerar mitt föredrag.

Jag planerade idag att hålla mitt föredrag om partiernas HBT-politik. När jag kom till lokalen noterade jag att mitt föredrag inte var med på listan. Efter att jag frågat ansvariga sa de att mitt föredrag "blivit inställt". Av vilken orsak frågade jag? "Din blogg är rasistisk".

Jag har sällan blivit så upprörd. Varje människa som följer min blogg noga vet att jag argumenterar emot rasism och generalisering. Både när det gäller etniska grupper och muslimer. Däremot har jag förtydligat att alla muslimska samfund är homofientliga vilket är sant. Ingen har kunnat berätta något muslimskt samfund som är homovänligt. Jag frågade de ansvariga som stängt mitt seminarium men inte heller de kunde berätta något exempel.

Hur det ska bli med den här bloggen vet jag inte. Jag har ägnat 90 % av min kritik emot partier som kd och sd. Men även kritiserat RFSL för att de oftast tiger om homofientlighet. Tydligen var det för känsligt.

Det här avslöjar möjligen något om hur dålig acceptans RFSL har för olika åsikter.

Jag vet mycket väl att om jag stänger bloggen så betyder det att jag inte sprider fakta om muslimsk homofientlighet här. Men jag lovar att göra det i andra forum, Facebook etc. Det arbetet är än viktigare efter RFSL-Malmös fadäs.

Det jag kanske är mest besviken för är att jag varit och pratat med RFSL-ansvariga både i onsdags och i torsdags och ingen har sagt något. Däremot två timmar innan jag ska hålla ett föredrag och efter att jag bl.a. i eftermiddag tryckt upp material inför föredraget.

Jag kanske skriver mer om det senare men jag ska avgöra senare hur jag gör med bloggen och hur jag ska ägna mig åt spridande av fakta och argument för HBT-rättigheter framåt.

12 kommentarer:

  1. Ska säga att jag precis fått besked om att det är ett "misstag" och att jag kan hålla mitt seminarium. Jag ska göra det inte för RFSL:s skulle men för HBT-personers.

    Jag brukar tycka att ordet "kränkande" ofta används för slarvigt men det jag har varit med om idag är kränkande efter de många timmar jag arbetet emot homofobi, rasism och annan intolerans.

    Jag ska börja mitt föredrag med att berätta det.

    Vill också förtydliga att även en människa som hade sympatiserat med sd (vilket jag definitivt inte gör) borde få tillåtelse att tala om något som inte har med rasism att göra. Mina vänner, i många andra länder är HBT-rörelsen betydligt mer generös emot folk från främlingsfientliga grupper. Ibland FÖR generös när man okritiskt snackar om dem utan att kritisera deras främlingsfientlighet. Men hellre dialog än att säga nej till folk för att de har "fel" åsikter.

    Skulle mot förmodan någon från kd eller sd vilja gå i paraden imorgon så ska jag inte stoppa det (däremot hade jag rekommenderat folk från sd att inte ha med partisymboler men det är en annan sak).

    Jag är mycket besviken ännu även om jag gläds åt att det fixat sig.

    Bengt

    SvaraRadera
  2. Fredrik ska ha en eloge för att han fattade hur allvarlig situationen var i eftermiddags. Det glädjer mig att någon här gav mig stöd.

    Det är bra att jag fått upprättelse. Två av de personer från RFSL som tidigare idag sa att jag inte var välkommen som föreläsare har bett om ursäkt.

    Men det här stannar inte därvid. Jag ger härmed ett lofte att som en egen punkt i HBT-nyhetsbreven för oktober-december 2010 granska muslimsk homofientlighet. Jag vill ge en mycket tydlig signal. Om någon försöker tysta mig så pratar jag dubbelt så mycket om de fakta som vissa försöker förtiga.

    Visste ni att många HBT-personer på Västbanken tvingas fly till Tel Aviv för att inte bli slagna och mördade av sina muslimska släktingar?

    Visste ni att flera kristna länder och även Israel har hyfsat HBT-positiva lagar medan inget muslimskt land har det?

    Visste ni att inget muslimskt samfund i något land välsignar samkönade relationer?

    Efter rabaldret idag ska jag med dubbel kraft kritisera RFSL för att man tiger om muslimsk homofientlighet. RFSL låtsas som att homofientlighet bara är ett problem inom vissa samfund medan alla muslimska samfund är homofientliga. RFSL tiger fegt om det.

    De inom RFSL-Malmö som försöker censurera mitt föredrag ska konstatera att de förlorade. Jag ska igen och igen argumentera för att alla muslimska samfund är homofientliga.

    Bengt

    SvaraRadera
  3. Jag skulle egentligen ha skrivit något mer utförligt, men jag har händerna fulla med stressigt arbete som skulle varit gjort tidigare än fredag kväll.

    Skönt i alla fall att höra att det åtminstone någotsånär och till viss del redde upp sig.

    SvaraRadera
  4. Ja det hedrar som sagt dig att du skrev något när ingen annan gjorde det.

    I Sverige är det bland vissa grupper det finaste att vara "neutral". Men att vara neutral kan också vara ett tecken på feghet. Jag har respekt för att Sverige var neutralt i andra världskriget men det är verkligen inget att skryta om. Det var andra länder som besegrade Hitler-Tyskland och senare kommunistdiktaturerna (det senare med fredliga medel).

    Bengt

    SvaraRadera
  5. Jag vill återigen förtydliga att det här ska få konsekvenser framåt. Jag ska mycket tydligare granska både RFSL och muslimska samfund i debatten.

    Vissa i RFSL tycks tolka det som ett egenintresse att skaffa sig fiender bland alla HBT-personer som inte tycker exakt som de själva göra. Vilka töntar.

    Bengt

    SvaraRadera
  6. Är du kritisk emot Israels politik är du väl antisemit? Du kanske tom är fascist. Även Hitler hade varit kritisk emot Israels politik om han varit diktator idag och om du också är det visar "guilt by association" att du är antisemit.

    Varför är det inget muslimskt arabland som respekterar HBT-rättigheter?

    Bengt

    SvaraRadera
  7. Det här visar att Stangel, som precis om jag är tydligt emot sd:s politik, har integritet. Medan många andra duckar i debatten.

    Många mnraliserar varför människor inte vågar säga något i diktaturer. Men sluta moralisera. Den människa som i en demokrati inte kan orka skriva ett försvar för yttrandefriheten ska hålla käft innan vederbörande anklagar folk i Kina och i Iran för att tiga.

    Bengt

    SvaraRadera
  8. Det hade varit intressant att få veta hur de som stoppade föredraget resonerade. Absurt och oansvarigt av RFSL-folk i en stad som Malmö att inte ligga mer i framkant när det gäller antihomosexualitet i muslimsk kontext. Var det förresten inte RFSL-rådgivningen i Skåne som stod bakom den fina heder.nu-sajten...? Jag får inte ihop det. Men bra att du fick upprättelse.

    SvaraRadera
  9. Hej Tor.

    Jag har försökt få fram info varför jag blev stoppad men folk skyller på andra. Men det som avslöjats är vilken låg nivå det är inom delar av RFSL. Och det är något jag ska lyfta resten av året.

    Bengt

    SvaraRadera
  10. Hej Bengt!

    Jag tycker att din blogg är informativ och inte ett dugg rasistisk. Därför är också jag en följare av den. Stort tack för det arbete du lägger ner!

    SvaraRadera
  11. Lova

    Tack.

    Paradoxen är att jag skrev om att det är fel att bunta ihop alla muslimer som "ett problem" en timme före att jag fick reda på att min blogg är "rasistisk."

    En ledamot från RFSL-Malmös styrelse sa att min blogg är rasistisk. Jag frågade "Har du läst min blogg?" Vederbörande svarade "nej". (sic!)

    Men vederbörande sa att jag generaliserat om msulimer. Jag sa att jag tydligt skrivit att muslimer precis som kristna har olika åsikter men alla muslimska samfund är homofientliga.

    "Är det sant att alla muslimska samfund är homofientliga?" frågade jag vederbörande. "Nej" blev svaret. "Jaha, vilka muslimska samfund är homovänliga då?" blev min följdfråga. "Det vill jag inte diskutera här" svarade vederbörande (sic!).

    "Du vill inte diskutera det men du menar att jag inte ska få hålla mitt föredrag och att jag får reda på det två timmar före jag ska hålla föredraget." blev min replik.

    Att delar av RFSL gjorde bort sig är bara förnamnet.

    Men som sagt beslutet blev ändrat någon timmer senare tack och lov.

    Bengt

    SvaraRadera