torsdag 7 oktober 2010

Både Brunne och sd betedde sig fel.

Efter några dagars paus startar Helds bloggpostfabrik igen. :-)

De flesta politiskt intresserade i Sverige känner till att de 20 riksdagsledamöterna från Sverigedemokraterna lämnade Storkyrkan när biskop Eva Brunne predikade.

Jag är själv mycket kritisk emot Sverigedemokraternas främlingsfientliga och HBT-negativa politik och vid sidan av kd är de det parti som oftast blivit granskat av mig som bloggare. Men jag noterar också att det i debatten generellt i samhället inte bara är en granskning (som alla partier måste acceptera givetvis) utan även trakasserier mot dess möten och ibland närmast mobbing från en del andra politiker.

Vissa delar i politiken blir nästan som om det handlade om fotbollslag. Tydligast i Israel-Palestinadebatten där annars seriösa och nyanserade svenska politiker försöker vinkla allt till att det bara är Israels eller PLO:s fel att de har problem i regionen. "Jag hejar på Israel och därför försöker jag undvika kritisera dem och om jag gör det blir det mycket mildare än om något annat land betett sig lika illa". Eller "Jag hejar på palestinierna och därför låtsas jag att Hamas och PLO bara gör marginella fel och berättar inte att Hamas är en antisemitisk homohatande fascistförening".

Så blir debatten ofta också bland HBT-personer om Sverigedemokraterna. Vem hejar du på? "Eva Brunne, hon är lesbisk och emot sd". "Sverigedemokraterna för de vill stoppa islamismen". Så enkelt det är. Eller?

Ärkebiskop Anders Wejryd kommenterar idag i Dagens Nyheter vad som hände i Storkyrkan.
Hur reagerade du när Sverigedemokraterna reste sig upp och tågade ut ur Storkyrkan mitt under biskop Eva Brunnes predikan?

– Det var väl lite överraskande. Den som går till kyrkan riskerar alltid att få höra ord som dessa: att ingen människa har större rättigheter än någon annan.
Ärkebiskopen, som annars oftast är klok, fördummar debatten om sd. Han har säkert som andra läst sd:s motivering till varför de lämnade kyrkan. Det var för att Eva Brunne snackat positivt om en demonstration "emot rasism" där det spreds hat mot sd-politiker.

Riksdagsledamotern Staffan Danielsson är en människa som jag kritiserade tydligt när han som ensam c-ledamot röstade nej till en könsneutral äktenskapslag. Men han har en tydlig poäng när han i en debattartikel på Newsmill skriver om det som hänt.
Kunde Biskop Eva Brunne formulerat sig annorlunda? Jo, jag tycker nog det på en enda punkt. Hon utgick i sin starka och riktiga deklaration om människors lika värde ifrån de demonstrationer som hölls i Stockholm och på några andra platser för några dagar sedan. Sverigedemokraterna upplevde dessa riktade mot sig, och kopplade ihop dem med de attacker som förekommit mot enskilda Sverigedemokrater och mot deras torgmöten.

Vem arrangerade demonstrationerna? Det är lite svårt att få koll på, "Septemberalliansen" sägs ligga bakom. Lars Ohly var i varje fall en huvudtalare på Sergels torg och citeras i Helsingborgs Dagblad.

- Det är ingen som ska lämna Sverige förutom Sverigedemokraterna, sa Vänsterpartiets ledare Lars Ohly.

Folkmassan sjöng bland annat "Ut med Jimmie" riktat mot Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson. Aftonbladet beskriver också demonstrationerna och viss äggkastning mot poliser och talkörer med kravet "Ut med Jimmie".

Jag har hört ett rykte att AFA-grupper också deltog. Nog verkar demonstrationen haft viss vänsterprägel med udden riktad mot Sverigedemokraterna och med onödiga uttalanden från Ohly och i slagorden. Jag tycker nog att Biskop Brunne inte borde haft dem som utgångspunkt för sin utmärkta predikan i övrigt. Jag tror inte att hon hade det jag nu redovisat klart för sig.

Sverigedemokraterna borde suttit kvar, men jag kan förstå deras kritik mot inslag i demonstrationerna.
Som jag berättat tidigare på bloggen har jag själv varit på ett hatmöte mot Sverigedemokraterna för någon vecka sedan på Möllevångstorget i Malmö. Det var en otrevlig stämning. Och samma stämning tycks det varit i Stockholm vid den demonstration som Eva Brunne naivt låtsas bara var emot rasism och inte mot Sverigedemokraterna. Lars Ohly, Vänsterpartiets ordförande är så omdömeslös att han säger att sd-politiker borde utvisas. Även om det givetvis bara är symboliskt menat har faktiskt Sverigedemokraterna vad jag vet aldrig på något torgmöte sagt något motsvarande om invandrare och muslimer.

Jag håller med Staffan Danielsson om att det var positivt att Eva Brunne talade emot rasism i sin predikan. Även viktigt sedan Sverigedemokraterna med sin främlingsfientlighet blivit ett riksdagsparti. Men varför inte stanna där? Varför återigen bjuda dem på en ursäkt att vända debatten till sin fördel? Som de populister sd är kände de inte något ansvar att nyansera sig, stanna kvar i kyrkan och kritisera Brunne efteråt. Som vilket annat riksdagsparti nog gjort i motsvarande situation.

Åke Green, den homohatande kristne pastorn, fick med rätta kritik från många när han blev ökänd för några år sedan. Främst givetvis från homovänliga människor. Men också från en del andra konservativa. En debattör skrev "Har Åke Green med sin predikan fått någon homosexuell att bli mer positiv till Greens värderingar? Har han omvänt några människor? Förmodligen inte.".

Samma kritik kan man rikta mot Eva Brunne (utan jämförelser i övrigt med Green givetvis). Brunne fick beröm från många som redan håller med henne. Men hur många sd-sympatisörer blev kritiska till sitt parti när hon hyllade en hatdemonstration emot sd? Hur många "omvändes" till respekt för varje människa oavsett etnicitet, sexuell läggning och könsidentitet? Förmodligen inte någon.


Uppdatering 1.

Även Dagen skriver om Anders Wejryds kommentarer om sd och Eva Brunne.


Uppdatering 2.

Svenska Dagbladet publicerar också en debattartikel från Staffan Danielsson, riksdagsledamot för Centerpartiet, där han kritiserar både biskop Eva Brunne och Sverigedemokraterna.


9 kommentarer:

  1. Alla 20 SD:are lämnade inte Storkyrkan. Kyrkligt engagerade Jonas Åkerlund satt t.ex. kvar.

    SvaraRadera
  2. Tf.

    Tack för infon. Annars är det väl flera som är engagerade i Svenska kyrkan bl.a. Björn Söder och vad jag vet lämnade han i protest.

    Bengt

    SvaraRadera
  3. Jag tycker både Brunne och SD gjorde rätt, jag.
    Det var ett välvalt ämne, i linje med tiden, hennes roll och valspråk. Hon borde ha varit tydligare med att våld och hot är fel, förstås. Att slarva med det var effektsökeri, men effektsökeri har en och annan SDare också hemfallit åt.
    Och att de går ut när de är känner sig kränkta är begripligt och tydligt.

    SvaraRadera
  4. Även om jag inte håller med dig ger dig erkännande att du är logisk i ditt resonemang.

    Ibland har det i debatten sagts att det mest fruktansvärda är att i protest lämna kyrkan men det är givetvis varje människas rätt att fredligt lämna ett möte eller kyrkan i protest. En präst eller vem som helst annars bör aldrig kunna säga vad som helst och förvänta sig att alla stannar kvar i rummet.

    Att jag trots det tycker det var fel och ovärdigt var att de representerade ett parti och och borde kollektivt haft tillräckligt med ansvarskänsla att stanna kvar.

    Bengt

    SvaraRadera
  5. Om man som politiker inte kan "ta påhopp" på "rätt sätt" - ska man nog fundera över att vara politiker. Det kommer nog många fler såna påhopp under de kommande fyra åren - ska SD lämna rummet varje gång? Jag bara frågar och lägger ingen speciell värdering i någotdera.

    Sen kan man väl uttrycka sig som så, att genom att lämna rummet på det spektakulära sättet (man visste ju om att man befann sig i mediabevakat område...) så bekräftar man vad Brunne kanske antydde?

    Jag vet, Bengt, att du inte tycker att SD är rasistiska, utan "främlingsfientliga" - själv tycker jag på sätt och vis att det är en akademisk fråga. En del tycker väl att rasist-stämpeln urvattnas genom att kalla SD för rasister. Kanske partiet inte är rasistiskt, men företrädarna - eller medlemmarna. Fast återigen hamnar vi i en akademisk frågeställning, för vad är ett parti om inte summan av medlemmarna?

    Som slutkläm vill jag påstå att SD får för mycket ytligt utrymme i all media. Analyserna däremot uteblir - man vågar inte antagonisera SD-politiker och ställa de brännande frågorna. Det är mera en skam för media än för partiet.

    SvaraRadera
  6. Jay

    Tack för kommentaren.

    Jag håller med om att det blev fånigt och populistiskt av sd-ledamöterna i lämna kyrkan. Men jag tycker också det var fånigt av Lars Ohly (v) att vägra sitta i samma sminkrum som Åkesson. Att vända i dörren blir bara barnsligt och även det populistiskt.

    Många i Folkpartiet och folk till vänster hyllar Westerberg för att han valkvällen 1991 lämnade soffan i protest emot Ny demokrati. Jag tycker hyllningarna är absurda. Tvärtom visade Westerberg sig vara en dålig förlorare. Att han sedan satte sig i en regering beroende av NyD trots att han lovat före valet att inte göra det gör hans beteende ännu mer klandervärt.

    Håller du med mig Jay om att även Ohly och Westerberg betedde sig fel och fånigt? Man måste ju har samma standard för alla partier. Alternativet blir att man förväntar sig att populistpartiet sd:s politiker ska bete sig bättre än andra partiers politiker och jag har svårt för en sådan analys.

    "Sen kan man väl uttrycka sig som så, att genom att lämna rummet på det spektakulära sättet (man visste ju om att man befann sig i mediabevakat område...) så bekräftar man vad Brunne kanske antydde?"

    Hur menar du här?

    "Kanske partiet inte är rasistiskt, men företrädarna - eller medlemmarna. Fast återigen hamnar vi i en akademisk frågeställning, för vad är ett parti om inte summan av medlemmarna?"

    Först vill jag fråga dig Jay hur många av sd:s politiker, medlemmar och sympatisörer du talat med? Jag menar inte frågan som ironisk och känner inte dig. Men jag konstaterar att många har samma förhållningsmetod till sd-folk som vissa homofober har till homosexuella. Dvs de som har minst kontakt med gruppen oftast är mest tvärsäkra på "hur de är". Inga jämförelse i övrigt mellan homosexuella och sd-folk.

    Av samma orsak är det vissa i HBT-rörelsen som på allvar fått för sig att alla kd-sympatisörer ogillar homosexuella.

    "Problemet" med att närma sig en grupp är ju att man ofta får en mer nyanserad bild. Den kanske inte funkar lika bra när man ska göra demonstrationsplakat men den blir mer trovärdig. Och jag tror trovärdighet är avgörande på sikt om man vill vinna folks hjärtan för något.

    Vi kan vara ense Jay om att Sverigedemokraterna idag inte är ett rasistiskt parti formellt. Inget i partiprogram eller övriga program antyder det. Och som jag skrivit tidigare är inte muslimer någon ras. Islamofobi, eller för den delen homofobi, är INTE rasism även om båda sakerna är fel.

    Är då partiet rasistiskt i praktiken?

    To be continued.

    Bengt

    SvaraRadera
  7. Jag skriver resten av mitt svar i en ny bloggpost som jag publicerat idag.

    Bengt

    SvaraRadera
  8. Du har rätt - slarvigt uttryckt av mig. Alla SD:s medlemmar och alla SD:s partiföreträdare kan kanske inte anses vara rasister. Det där med rasism är en intressant etikett som kanske används för mycket, för minsta lilla "grej".

    Men ändå är det ju det som präglar vissa enskilda SD:ares retorik - i varje fall de få som jag har träffat (mycket få. Jag står tyvärr inte ut med dem så mycket). När jag lite försynt påpekar att jag själv är invandrare brukar de bli lite mer lågmälda dock. Tvärsäkerheten är naturligtvis inte helt rätt, men å andra sidan måste man kunna bilda sig en uppfattning generellt utifrån sina erfarenheter - men då får man också vara beredd att ändra sig när man får nya erfarenheter, vilket oftast tycks vara själva huvudproblemet. Till exempel är det du som har fått mig att ändra synvinkel om SD som rasistiskt parti - jag håller helt med dig där, men jag gjorde inte det förut.

    Vad jag menar med kommentaren om att lämna rummet och Brunnes antydningar var, även om SD själva hävdar annorlunda, följande:

    uppfattningen kan bli den att hennes påståenden, hyllanden, och vad det nu var, kan anses vara "sanna" även för SD själva, och därigenom kan anses vara en attack på SD, och därför lämnar de rummet...

    Det är väl därför det här har blivit en sådan storm i ett vattenglas.

    Jag håller med dig om att islamo- och homofobi inte kan anses vara rasistiskt på något sätt. Definitionen av rasism håller jag med om.

    Slutligen håller jag helt med om att lämna, eller vägra vara i, eller vägra inträda i samma rum är fånigt. Lite respekt måste man ändå visa folk; det är inte bara fånigt, det ger dessutom bränsle till deras "martyrskap" som det också pratas mycket om....

    SvaraRadera
  9. Jay

    Jo, vi verkar ense om det mesta. Sedan avgörs det kanske också var i Sverige man bor. I min hemstad Malmö fick sd drygt 10 % i kommunalvalet i höst. Det är ju givet att när ett parti nått en sådan nivå är det inte bara "extremister" som röstar på partiet. Jämför med Stockholm där partiet bara fick drygt 2 %. Utan att veta hur de som röstat på partiet i Stockholm resonerat kan jag gissa att andelen av dem som verkligen är rasister är högre där. Ju större ett parti blir på en ort ju färre brukar andelen extremister bli.

    Samma tendens var det ju i Kristdemokraterna efter valet 1998 när partiet tredubblades. Andelen homofober bland deras sympatisörer minskade drastiskt eftersom det flesta nya sympatisörer var betydligt mer "mainstream" än deras gamla.


    "Vad jag menar med kommentaren om att lämna rummet och Brunnes antydningar var, även om SD själva hävdar annorlunda, följande:

    uppfattningen kan bli den att hennes påståenden, hyllanden, och vad det nu var, kan anses vara "sanna" även för SD själva, och därigenom kan anses vara en attack på SD, och därför lämnar de rummet..."

    Jag förstår fortfarande inte vad du egentligen menar. Förmodligen är det klokt och filosofiskt. :-) Om du vill kan du försöka förklara igen annars kvittar det i och för sig.

    Bengt

    SvaraRadera