tisdag 5 oktober 2010

RFSL har intoleransproblem.

Jag ska säga att jag blev förvånad när mitt föredrag blev inställt två timmar före jag skulle hålla det. (senare blev det ändrat och förklarades vara ett "misstag" och jag fick hålla föredraget, då var det dock för sent eftersom det inte lämnats någon som helst info i lokalen om var mitt föredrag skulle vara varvid ingen hittade dit).

Annars är intoleranstendenserna inom delar av RFSL inte något nytt. Faktum är att de är bland de mer extrema HBT-föreningarna i Västeuropa i vissa avseenden. Bl.a. för att de kräver att religiösa samfund med vigselrätt ska vara tvungna att viga samkönade par. Varken LLH i Norge, LBTG i Danmark eller övriga HBT-föreningar i Västeuropa driver den typen av krav. Givetvis ska borgerliga vigselförrättare viga alla par som har rätt att gifta sig. Men RFSL nöjer sig inte med det. De har svårt att acceptera att religiösa förrättare ska få välja vilka de ska viga.

Mitt svar till dem är att vill de att samfund inte ska få vägra viga par bör de jobba för att helt avskaffa den juridiska vigselrätten för religiösa samfunden. Men syftet från delar av RFSL är givetvis att det här ska användas som politiska påtryckningar mot samfunden. För att få dem att viga homopar trots att de egentligen inte vill det själva. Men vem vill bli vigd av någon präst, imam eller rabbin som är emot homovigslar? Ingen förutom möjligen en del i RFSL:s förbundsstyrelse.

Ett annat tecken på intoleransproblem inom RFSL är att de när föreningen "Bevara äktenskapet" hade en affischkampanj med "Pappa, mamma, barn" krävde att Stockholms kommun skulle förbjuda affischkampanjen på kommunala platser. RFSL-Ungdoms ordförande Felix König krävde att "vi ska slippa värdekonservativa budskap på offentlig plats". Däremot sa König inte något som helst om marxistiska och vänsterextrema budskap. De ska tydligen accepteras utan problem.

Felix König var själv med vid invigningen av Regnbågsfestivalen förra veckan. Han sa där att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti (något som jag menar är fel, de är däremot främlingsfientliga vilket är illa nog givetvis). Inte nog med det. König sa att "även riksdagspartier har de senaste åren presenterat rasistiska förslag och att det har gynnat sd". Berätta König vilka de partierna är och vilka som är de rasistiska förslagen. Men det är väl som med de homovänliga muslimska samfunden. Du sprider politiskt korrekta floskler utan att ha lärt dig vad ordet rasism betyder.

RFSL har en kultur där man använder ord som fascism, rasism och homofobi om alla som inte tycker exakt som de själva gör. Det räcker inte att jobba generellt för HBT-rättigheter. Om man vill problematisera invandringspolitik eller homoadoptioner är man enligt vissa i RFSL fascist. Notera att jag själv är för homoadoptioner, arbetskraftsinvandring och en rättssäker flyktingpolitik. Det jag vänder mig emot är att vissa inom RFSL är nästan mer intoleranta än en del kd-politiker när det gäller att resonera. Men visst ja, alla som röstar på kd är ju homofober, det vet folk i RFSL:s förbundsstyrelse.


Uppdatering 1.

Jag vill förtydliga för folk från RFSL:s förbundsstyrelse att även jag kan spela ert spel d.v.s. att godtyckligt stänga av och radera kommentarer från er. Även om ni skriver ert namn här tar jag mig rätten att radera kommentaren precis som en del från RFSL ville stänga mitt föredrag. Ni har gjort bort er.

Jag vet att flera från RFSL:s förbundsstyrelse följer min blogg. Kram på er. Nu ska det bli liv i luckan. :-)


Uppdatering 2.

Vill förtydliga eftersom någon anonym människa sa sig vara min vän och trots det försvara RFSL:s beteende att första stänga av mitt föredrag och sedan tillåta det. Nej, du är inte min vän om du försvarar hur RFSL betett sig. Så enkelt är det med det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar