fredag 22 oktober 2010

Om du har lila kläder på onsdag får du HBT-poäng.

Jag skrev i en bloggpost igår att det startats en kampanj i USA emot trakasserier av homosexuella och bisexuella ungdomar. En vällovlig kampanj. Men ibland kan man fråga sig om vuxna egentligen är bättre att respektera andra än tonåringar. I alla fall när man läser att en pappa som i flera år varit engagerad inom Boy Scouts of America blivit tvungen att lämna sin ledarfunktion inom föreningen av en orsak - han är bög. Från USA-gaysiten 365gay.
The Boy Scouts of America ejected the father of a 9-year-old Cub Scout from a leadership position in the organization because of his sexual orientation.

Openly gay Jon Langbert of Dallas, Texas, had been a volunteer in the Pack 70 Scout popcorn fundraiser team for two years until last week, when someone complained about his homosexuality at a Scout meeting. Langbert was then asked to stop wearing his Scout uniform and give up his leadership position.

“What message does that send to my son? It says I’m a second-class citizen,” Langbert said to The Dallas Morning News.

The organization has a strict policy of not allowing gays and atheists to become members.
Det är sanslöst empatilöst och inskränkt. Vad värre är - det här har politiskt stöd av de homofientliga Republikanerna där de flesta politiker aldrig framfört något kritiskt ord emot sådan här diskriminering. Tvärtom har de jobbat för att Boy Scouts of America ska få få tillgång till offentliga skollokaler etc. trots sin diskriminerande policy. Därmed är skattebetalare med och betalar deras homofoba förening.

"It gets better"-kampanjen har pågått i USA i några veckor. Nu når budskapet även Sverige berättar en artikel på HBT-siten Qx.
I lördags startade Micke Kazarnowicz ett upprop på Facebook inspirerad av It Gets Better-kampanjen i USA.

För att visa unga hbt-personers att "det blir bättre" så uppmanas vi bära lila på onsdag den 27 oktober. 80 000 har redan anslutit sig till kampanjen.

Efter den amerikanska kampanjen It Gets Better startade Micke Kazarnowicz ett Facebookupprop för att uppmärksamma unga hbt-personers situation även i Sverige.

- De fem pojkar som begick självmord i USA gjorde mig påmind om att situationen i Sverige inte är så mycket bättre, förklarar Micke Kazarnowicz för QX.

- Det är lätt att vara 30-nånting bög i Stockholm och jobba med marknadsföring och tro att det är enkelt, men jag blev påmind om att det är en privilegierad bubbla jag lever i. Inspirerad av den amerikanska "spirit"-kampanjen och av Joel Burns tal ville jag ge folk ett forum att säga "det blir bättre" och "det är okej att vara den du är". Det är som att hela dagen gå runt och säga just det, men genom att vara lila istället för med rösten.

Kazarnowicz startade ett event, skrev på sin blogg aksiktstorped.se, fick draghjälp av bloggaren Elin Grelsson och från lördag lunch till dags dato har nära 80 000 sagt att de kommer eller kanske kommer att bära lila på onsdag.

Kazarnowicz påminner om Folkhälsoinstitutets rapport från förra året som visar att unga hbt-personer mår psykiskt sämre än andra ungdomar i Sverige. Och han skriver på eventsidan: ”Självmordsförsök är 2,5 gånger vanligare bland unga kvinnor som är osäkra på sin sexualitet, och mer än 5 gånger vanligare bland dito unga män”.
Jag ska väl erkänna att varken lila, eller för den delen rosa, är mina favoritfärger. Jag gillar främst svart. Kanske säger något om att jag färgpolitiskt är annorlunda än en del andra i HBT-rörelsen. Och möjligen även att jag inte är så oskyldig. :-)

Men skämt åsido, det här är ett bra initiativ. Har ni möjlighet att sprida budskapet och bära lila klädesplagg på onsdag, kanske även berätta för människor ni möter varför, så är det positivt. Även i Sverige mår många ungdomar dåligt för att de inte känner sig trygga i sin identitet som HBT-personer. Och ännu 2010 har transpersoner inte samma tydliga juridiska skydd mot hets och hatbrott som bögar, lesbiska, svarta och judar. Det kan vi jobba för att förändra.

12 kommentarer:

  1. Det kan ju även vara bra för att visa hur många som egentligen stödjer detta.

    Stefan Pehrson

    SvaraRadera
  2. Stefan

    Stödjer vad? Du kan ju läsa i bloggposten att 80 000 redan anslutit sig till kampanjen.

    Annars stödjer väl varje vettig och humnanistisk människa kamp mot trakasserier av HBT-ungdomar.

    Bengt

    SvaraRadera
  3. Bengt: Om jag inte fattar helt fel, så tycker Stefan att lila klädsel på onsdag är bra för då kan alla se att många stöttar kampanjen. Håller du med om det?

    SvaraRadera
  4. David

    Det är en möjlig tolkning. Stefan får väl förklara hur han resonerar.

    Bengt

    SvaraRadera
  5. Nej, jag menar att det är bra att folk får visa vad de egentligen tycker om homosexualitet. Enligt min erfarenhet tycker de flesta att det är onormalt och onaturligt, helt enkelt.
    När jag gick in på Facebook-kampanjen nu så står det så här:
    73904 Kommer att delta
    24462 Kommer kanske
    85213 Kommer inte
    Det är ungefär det jag menar. Fast utanför vissa kretsar tror jag siffrorna är mycket större för det senare.

    Stefan Pehrson

    SvaraRadera
  6. Davids näsa blev nog ganska lång efter din kommentar Stefan. Kanske David nu kan erkänna att jag tolkade Stefan rätt från början när jag gjorde en mer negativ tolkning efter vad han skrivit här tidigare.

    Men du måste inte ge mig det erkännandet David, det är frivilligt.

    :-)

    Du är sanslöst empatilös Stefan som tycker att en kampanj emot trakasserier av HBT-ungdomar är en chans för folk att säga att homosexualitet är onormalt och onaturligt. Du gör dessutom kristna generellt ett dåligt rykte genom din extremism och empatilöshet.

    Bengt

    SvaraRadera
  7. Jag såg senare en kommentar som Stefan hade skrivit till en annan bloggpost och insåg då att jag nog borde skrivit "för då kan alla se att knappt någon stöttar kampanjen"... Dumt nog tänkte jag inte på att du kunde ha koll på honom sedan innan.

    Jag tror jag ska ta en paus från din blogg, Bengt, och återkomma först när jag har nåt riktigt vettigt att skriva. Och då ska jag vara sjukt noga med hur jag formulerar mig. =)

    Ha det gott så länge.

    SvaraRadera
  8. Du får givetvis skriva igen när du tycker det är lämpligt. :-)

    Bengt

    SvaraRadera
  9. Lite löjligt av Stefan tycker jag, hur exakt skall folk visa att de inte gillar homosexualitet? Genom att inte bära lilla?

    Dessutom så har nog inte de flesta hört talas om initiativet (ingen jag känner har hört om det) och det påverkar det självklart och en internet undersökning är knappast pålitlig.

    Jag kanske bär något lilla på onsdag, beror lite på om jag kan hitta något och om jag kommer ihåg. Det är tentamen vecka här :)

    SvaraRadera
  10. ....såg nu att jag stavade fel lila, tja så går det när man är vaken hela natten.

    SvaraRadera
  11. Andreas

    hehe ja det blir ju synd om de homofober som faktiskt gillar lila kläder. De måste lämna sina lila kostymer och klänningar hemma på onsdag så att de inte riskerar betraktas som humanister och HBT-vänliga.

    Lila kläder tillbaka i garderoben istället för HBT-ungdomar :-)

    Bengt

    SvaraRadera
  12. Stefan: Enligt min erfarenhet tycker de flesta att homosexualitet är helt okej och absolut inte onormalt och onaturligt, men jag umgås nog inte i samma kretsar som du. Lyckligtvis.

    SvaraRadera