måndag 20 juli 2009

Turbulens i Piratpartiet. Igen.

Jag gör här något ovanligt. Jag publicerar ett mail jag skickat till ett antal politiker i Piratpartiet. Orsaken är att jag aldrig haft så många problem med något parti inför mina HBT-rapporter, inte ens Sverigedemokraterna som fått kritik från mig mot sin HBT-politik i många rapporter.

Anna Troberg har idag mailat och förklarat att partiet vägrar svara vad de har för åsikter om en könsneutral äktenskapslag, adoptioner, inseminationer etc. De vill alltså inte ens berätta om de saknar åsikter om det eller om de är för eller emot reformerna. Anna Troberg menar också att hon ska "rekommendera" Piratpartiet att inte härefter besvara mina enkäter. Partiet gör givetvis som de vill. Men jag vill för tydlighetens skull redovisa hur jag resonerar. Därav mitt publicerande av mitt mailsvar till Piratpartiet.

Till Anna Troberg Kopia till Piratpartiets styrelse m.fl.

Hej!

Jag har redan förklarat för dig varför jag gav er möjlighet att ändra ert svar när det gäller heteronormativiteten. Det var för att ni skulle få möjlighet att diskutera det igen och själv få ett "bättre" svar och därmed bättre publicitet sedan jag presenterat min HBT-rapport. Det eftersom det här tydligen var en helt ny debatt för er som parti. Om du inte accepterar den förklaringen så är det ditt problem.

Jag får säga att ditt agerande varit något taffligt Anna. Först lämnar du ett svar som många av dina partivänner är kritiska emot. Och som jag sedan är tvungen att bemöta på min blogg där ledande lokala pp-politiker menar att ditt svar är helt fel för partiets del.

Jag har både mailat och ringt dig för att försöka få kompletterande svar när det gäller de "gamla" HBT-reformerna. Du har ofta inte ens brytt dig om att svara då. Och sedan klagar du när jag då återigen skickar frågorna till flera i partiet. Du har alltså aldrig lämnat något komplett svar som jag sedan kunde publicera.

Det verkar som att du själv känner du kanske gjort bort dig när du för snabbt lämnat svar vad partier tycker och sedan fått intern kritik för det. Och nu försöker du rädda dig själv genom att flytta fokus till att jag skulle försökt påverka er. Men det funkar inte. Det är ditt problem att det blivit en sådan intern debatt och konflikt i partiet. Det är ditt ansvar.

När det gäller min påverkan var det ju bara för någon att säga att vi har den åsikten vi har, vilket folk gjorde, och därefter har jag inte skrivit något för att försöka ändra någon av era åsikter.

Jag har aldrig varit med om något liknande och haft likadana bekymmer som när jag haft kontakt med er. Jag har mailat, mailat igen, ringt, mailat och sedan har folk från partiet lämnat helt olika versioner av vad partiets politik är.

Kanske det bästa vore om jag gör det Nipe rekommenderat, skriver att ni som parti inte har några åsikter om HBT-reformerna. För utanför er styrelse verkar det vara en vanlig åsikt.

Mina HBT-rapporter har i sex år lett till artiklar i Dagens Nyheter och ibland även i andra tidningar och på HBT-siten Qx. Jag vill inte vara otrevlig mot er men om PP skulle vägra besvara mina enkäter så lär det nog drabba er själva främst. För mig är mina rapporter intressanta för media även utan er medverkan. Själv tvekade jag om ni skulle få vara med, det var först i slutet av juni som jag avgjorde det. Men ni gör som ni vill.

Jag publicerar det här brevet även på min blogg Helds HBT-nyheter eftersom jag bedömer att den här debatten kanske säger något om PP och intern partidemokrati.

Och givetvis vet jag att det är många bra människor i Piratpartiet.

www.bengtheld.blogspot.com

Mvh

Bengt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar