måndag 27 juli 2009

Sd-politiker ångrar homofientlig artikel?

Jag skrev tidigare här på bloggen om att tre sd-politiker i Värmland hade publicerat en homofientlig artikel om Stockholm Pride. Tydligen har de ångrat sig. Eller kanske mer sannolikt, någon från partiledningen har hittat artikeln och mailat dem.

Faktum är att jag själv skickade en kommentar till deras bloggpost och tipsade om att jag skulle skriva om dem på min egen blogg. Min kommentar publicerades aldrig (om det var något tekniskt fel vet jag inte, deras blogg verkar inte vara modererad) men det är ju intressant om de själv konstaterat att det de skrev var för extremt tom för Sverigedemokraterna. Om det sedan är någon genuin ånger eller det är för att undvika dålig PR för deras parti vet man ju inte.

När jag talade med Erik Almqvist om sd:s politik inför min HBT-rapport den här sommaren så frågade jag till sist om partiet hade accepterat någon öppet homosexuell i deras partistyrelse. Han svarade "ja, givetvis". När jag för några år sedan, det måste varit ca 2003, frågade partiet (det var nog faktiskt Jimmie Åkesson jag talade med, alltså innan han blev partiordförande) så blev svaret "jag vet inte".

Och faktum är att även om sd som parti idag inte är homofientligt som de var tills för några år sedan, så är det många politiker i partiet som är det ännu. I deras partistyrelse är det vad jag vet bara partisekreteraren Björn Söder som är riktigt homofob. Partistyrelsen utgörs idag främst av den "pragmatiska" falangen och många av dem är från Skåne och Blekinge.

Men ute i landet i lokalavdelningar och distrikt är det många som ogillar HBT-personer, det blir ju tydligt när man kollar sd-bloggare och partisympatisörer som kommenterar där. De tre sd-politikerna i Värmland är alltså inte några få undantag. Det är kvar en del människor från 1990-talet då partiet var nazi-light även om de oftast inte har centrala poster idag. Västsverige lär vara den del av landet där partiet har kvar flest från den homofientliga extremistfalangen.

Även om de homofientliga är i minoritet idag i partiet är de så många att det inte lär vara enkelt för öppet homosexuella och bisexuella att engagera sig i sd. Hur kul är det att åka på partikonferenser där kanske en fjärdedel av de som är med där menar att homosexuella är "perversa"? Och kanske säger det när de fått en öl i sig på kvällen.

I någon mening var det bra att de tre sd-politikerna i Värmland tydliggjorde problemet. Hur obehaglig än deras artikel var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar