måndag 27 juli 2009

Flesta partierna emot heteronormen. Men sd är för den.

Det här är tredje delen från min nya rapport om partiernas och ungdomsförbundens HBT-politik. Vill du få hela rapporten så är det bara att maila mig

heldbengt@hotmail.com

så skickar jag den till dig. Du kan då även anmäla om du vill få mina HBT-nyhetsbrev som jag skickar varje månad till media, politiker, RFSL och andra intresserade av HBT-politik.

Partiernas och ungdomsförbundens åsikter om heteronormativitet.

Jag har i juni 2009 skickat en enkät till partierna och ungdomsförbunden om vad de har för åsikter om heteronormativitet. Jag skickade följande meddelande till dem.

Heteronormativitet

Något förenklat kan man säga att heteronormativitet är en värdering om att olikkönade relationer är mer normala och mer rätt än samkönade relationer. Och att det är mer normalt och rätt att män och kvinnor följer traditionella könsroller än att man avviker helt från dem. Ett samkönat par avviker från heteronormen, en transsexuell människa gör det men även många heterosexuella som lever otraditionellt, det kan t.ex. vara att mannen och kvinnan i en heterorelation vägrar följa könsrollerna, eller för den delen att det är fler än två människor som har en kärleksrelation tillsammans.

Observera att en heteronormativ människa inte måste vara homofob. En typiskt heteronormativ kommentar är att säga "Jag respekterar homosexuella relationer men det är mer normalt att ha en heterosexuell relation". Även politiska strukturer i samhället kan vara heteronormativa t.ex. när ett lands lagar eller politiska debatter likställer familj med ett olikkönat par.

Vad är ditt partis OFFICIELLA åsikt om heteronormativitet? (officiell betyder att du bedömer att du kan uttala dig för partiet som helhet, sedan måste inte varje individ i partiet dela den åsikten)

Vilket alternativ av följande beskriver bäst ditt parti?

Alternativ 1. Mitt parti menar att heteronormativiteten i samhället är ett problem, vi vill bekämpa heteronormativa strukturer och menar att samkönade relationer är lika normala och rätt som olikkönade relationer. Transpersoner och andra som avviker mycket från könsrollerna är lika normala som övriga individer.

Alternativ 2. Mitt parti har ännu inte någon officiell åsikt om heteronormativitet. Men vi är generellt för allas lika värde och rättigheter oavsett sexuell läggning och könsidentitet.

Alternativ 3. Mitt parti är för heteronormativiteten i samhället. Samkönade relationer ska respekteras men olikkönade relationer bör vara normen i samhället.

Här är partiernas och ungdomsförbundens svar.

Alternativ 1. Emot heteronormen.
Socialdemokraterna, Centerpartiet, Folkpartiet, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Feministiskt initiativ, ssu, muf, cuf, luf, ung vänster, grön ungdom

Alternativ 2. Ingen officiell åsikt om heteronormen.
Moderaterna, Kristdemokraterna

Alternativ 3. För heteronormen.
Sverigedemokraterna

Kdu vägrar svara något av alternativen. De lämnade följande kommentar. "Vi menar att frågeställningen sker utifrån ett ideologiskt axiom som vi inte kan ställa upp på, och kan därför inte svara."

Folkpartiet, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ har redan tidigare officiellt varit emot heteronormativitet. Men vad jag vet är det här första tillfället som Socialdemokraterna och Centerpartiet offentligt berättar att de är emot heteronormen.

Artiklar om Stockholm Pride som i år har "Hetero" och heteronormativitet som tema.

Dagens Nyheter.

Svenska Dagbladet.

Sydsvenska dagbladet

Expressen

Aftonbladet

Dagen

Det här är givetvis inte en komplett lista om allt som skrivits om Stockholm Pride de senaste dagarna i svensk media. Har du själv någon artikel du läst som inte är med på listan och som du menar skulle passa här så är det bara att lämna länken till den när du gör en bloggkommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar