tisdag 7 juli 2009

"Låt hjärtat va´me"

Jag var på ett politiskt möte i Göteborg 1997. Sonya Hedenbratt sjöng en kväll. En av låtarna var "Låt hjärtat va´me" Jag tyckte låten var ganska töntig egentligen men på ett möte där man diskuterat flyktingpolitik, hur man ska bekämpa hemlösas situation etc så blev sången nästan politisk. Är det inte så att sammanhanget ofta avgör om en viss sak blir av betydelse?

Vi kan ha hur kloka regler som helst när det gäller flyktingpolitiken. Jag är själv för en reglerad invandring även om jag på sikt har som vision att folk ska kunna flytta fritt mellan olika länder. Varje fall ska prövas. Vissa måste avvisas om vi ska få någon trovärdighet för vår flyktingpolitik. Men trots det måste man till sist kunna kräva att även ansvariga byråkrater ser till människan. Reglerna för flyktingavvisande får inte bli för fyrkantiga.

En annan sak där kanske "hjärtat ska va´me" är hemlösas situation. Ofta när det är några viktiga evenemang försöker politiker och myndigheter "rensa" bort problemen från city. Ofta i andra länder när det är OS, VM etc. Men jag tycker ibland märka de tendenserna även i Sverige. Trots att de allra flesta hemlösa är missbrukare och problematiska så gör de oftast ingen annan förnär. Visst kan jag ibland också irritera mig på när någon berusad alkolist hojtar och inte kan tala som de flesta människor gör. Men är lösningen att flytta undan dem? Lösning för vem? För oss andra så att vi slipper se dem? Humanistiskt?

Varför skriver jag då det här? Jo, jag har idag läst att ett kristet samfund ska protestera mot Michael Jacksons begravning. Det är ökände Phelps och samfundet West Baptist Church. Brittiska gaysiten Pinknews berättar.

An announcement on their website said: "Michael Wacko Jacko Jackson is in hell! WBC will be there to remind you to stop worshiping the dead. We will be there to tell you to Thank God for the death of this filthy, adulterous, idolatrous, gender-confused, nationality-confused, unthankful brute beast. We will be there to remind you that God Killed Wacko Jacko."

Phelps and his daughter Shirley Phelps-Roper are now banned from entering the UK. They are on a list of 16 individuals banned from entering the country since October due to their extremist views.


Det här människorna är egentligen så sanslösa så att det bästa kanske vore att tiga ihjäl dem. Men hjärtlösheten kan man hitta i många olika varianter. Vissa mer extrema än andra.

Så kanske det är töntigt det där "Låt hjärtat va´ me" som Sonya Hedenbratt sjöng. Men kanske också rätt. För är hjärtlöshet ett bättre alternativ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar