torsdag 9 juli 2009

Den här bloggens framtid.

Det är kanske dags att göra en viss utvärdering av min blogg hittills. Man kan då konstatera att det är både plus och minus.

Ett betydande plus är att debatterna här varit så sakliga och nyanserade. Nästan inga troll, ta i trä, har skrivit några idiotiska saker. Intressanta kommentarer oftast.

Ett annat plus är att statistiken visar att de som besöker min blogg gör det ofta. Från att varje unik besökare i början besökte min blogg i medel 2 ggr om dagen är nu siffran ofta 4 ggr om dagen eller mer. Det visar att jag nått en publik som tydligen gillar bloggens innehåll, annars hade man väl inte besökt den flera gånger om dagen.

Och jag tycker det är roligt att presentera nyheter, det ger en mening.

Så till minusen.

Det har generellt varit för lite debatter här. Det är något trist att skriva ibland fyra bloggposter i rad utan någon som helst respons. Jag kräver inte beröm, inte heller kritik för den delen. Men någon reaktion kan vara bra. Sedan vet jag hur jag själv hanterar en del hemsidor och bloggar, jag ser dem främst som informationsinhämning. Kanske vissa gör likadant här. Men avsaknaden av debatter vissa dagar är ett minus.

Ett annat minus är att antalet unika besökare ännu inte fått ett riktigt lyft. Jag vet mycket väl att det tar tid att få en blogg känd, jag har inte heller satsat på det till 100 % ännu. Men på sikt bör antalet unika besökare bli fler om jag ska ska ägna ibland flera timmar om dagen åt den. Visst, jag tycker det är roligt och har inga som helst planer på att lägga ner bloggen. Men ni som har möjlighet kan ju sprida info om och tipsa om bloggen.

Jag vet inte själv vad jag ska göra för att utveckla bloggen. Ett knep vore att skriva provocerande artiklar. Att skriva att Göran Hägglund borde tvångsinspärras en hel dag på en HBT-festival, att skriva personattacker på homofientliga politiker etc. Det ger nog fler besökare i alla fall på kort sikt. Men jag vägrar att skriva provokationer för dess egen skull. Jag vägrar också att fokusera på Bibeldebatter för att det blir fler som vill debattera då.

Kanske jag skriver för långa bloggposter ibland, jag vet det, men risken är också att allt blir så snuttifierat om jag bara ska tycka till om något, dissa en händelse och sedan är det tillräckligt. Då förklarar jag hellre mina argument.

Ja, ni får säga vad ni tycker, ni som följer bloggen ofta. Är det omöjligt få en "seriös" blogg att bli populär? Måste man heta Carl Bildt eller något liknande då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar